LISTOPAD NA FESTIWALACH
Długie listopadowe wieczory to idealny czas na wizytę w kinie, dlatego w tym miesiącu na całym świecie licznie organizowane są festiwale filmowe. W tym roku ponad pięćdziesiąt polskich filmów trafiło do programów ponad dwudziestu listopadowych festiwali.
Najważniejszym chyba dokumentalnym festiwalem listopada jest odbywająca się w Amsterdamie IDFA. W tym roku Polskę na IDFIE reprezentować będą cztery tytuły: „Wszystko jest możliwe” Lidii Dudy weźmie udział w Konkursie Dokumentów Średniometrażowych, a „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego – w sekcji konkursowej przeznaczonej dla filmów studenckich. W pokazach pozakonkursowych udział wezmą „Odwiedziny” Mateja Bobrika i „Przywódcy” Pawła Ferdka. Dodatkowym akcentem polskim jest wyprodukowany we Francji film Lecha Kowalskiego "Wierć kochanie, wierć" pokazywany w skecji pozakonkursowej.
Wraz z początkiem listopada rozpoczęły się dwa festiwale – hiszpański MiradasDoc i białoruski Listapad. Selekcjonerzy mińskiego festiwalu zaprosili do konkursu film „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego, a do pozakonkursowej sekcji prezentującej profil Krakowskiego Festiwalu Filmowego – „Wirtualną wojnę” Jacka Bławuta oraz „Przeżyć Afganistan” Małgorzaty Imielskiej. Do sekcji konkursowej odbywającego się na wyspach Kanaryjskich festiwalu MiradasDoc trafiły aż cztery polskie produkcje: „Niebiańskie jezioro” Diany Aszyk, „Sen San Juan” Joaquina del Paso i Jana Pawła Trzaski, „Mój dom” Magdaleny Szymków oraz „Obóz” Tomasza Jeziorskiego.
Dla dwóch ostatnich tytułów to nie jedyne pokazy festiwalowe w tym miesiącu. Dokument Magdy Szymków wyświetlony zostanie w pokazie specjalnym na odbywającym się w Sarajewie festiwalu Pravo Ljudski Film. „Obóz” natomiast powalczy o nagrody na festiwalu Filmer a Tout Prix w Belgii oraz na niemieckim festiwalu Doxs!, gdzie stanie w szranki z „Rogalikiem” Pawła Ziemilskiego. Obraz Ziemilskiego będzie miał w listopadzie szanse na zdobycie nagród również w Hiszpanii i we Włoszech - weźmie bowiem udział w sekcjach konkursowych festiwali Alcine w Alcalá de Henares i Ozu w Sassuolo.
Publiczność hiszpańska, poza filmami biorącymi udział w MiradasDoc i Alcine będzie miała okazję zobaczyć również „Papierowe pudełko” Zbigniewa Czapli, które zakwalifikowało się do konkursu Filmets Badalona oraz „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego, który powalczy o nagrody w sekcji konkursowej festiwalu ZINEBI. Trofea pozaeuropejskie będą mogły w listopadzie zdobyć filmy „Kawałek lata” Marty Minorowicz, który zaproszono do konkursu festiwalu Film Africa w Kenii oraz „Dziennik z podróży” Piotra Stasika, który weźmie udział w sekcji konkursowej Sydney Intercultural Film Festival. Film „Miłość” Filipa Dzierżawskiego zaprezentowany zostanie w konkurie litewskiego festiwalu Scanorama oraz w pokazie specjalnym festiwalu Jazz and Experimental Music from Poland w Wielkiej Brytanii.
Festiwalowy listopad w Polsce należy przede wszystkim do festiwalu Camerimage. W tym roku do walki o Złote Żaby i Kijanki staną: „Niewiadoma Henryka Fasta” Agnieszki Elbanowskiej, „Joanna” Anety Kopacz, „Moja Wola” Bartosza M. Kowalskiego, „Sekrety miłości” Krystiana Matyska, „Lewa połowa twarzy” Marcina Bortkiewicza, „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk oraz „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego. W pokazach pozakonkursowych wyświetlone zostaną „Uwolnić motyla” Joanny Frydrych, „Czarna skrzynka” Krzysztofa Kowalskiego, „Wszystko jest możliwe” Lidii Dudy, „Abu Haraz” Macieja Drygasa, „Dziennik z podróży” Piotra Stasika oraz „Nowy sen – Krzysztof Warlikowski” Marcina Latałły.
Bogate programy polskiego kina dokumentalnego prezentowane będą również na licznych w tym miesiącu festiwalach polonijnych. Do przeglądu polskich dokumentów na trwającym od 31 października festiwalu Buenos Aires Polonia trafiło dziesięć tytułów, między innymi: „Viva Maria!” Agnieszki Smoczyńskiej, „PRL de Luxe” i „Ala z elementarza” Edyty Wróblewskiej, „Matka” Jakuba Piątka, „Decrescendo” Marta Minorowicz, „Gdzie jest Sonia?” Radki Franczak, „Argentyńska lekcja” Wojciecha Staronia i „Andrzej Wajda: róbmy zdjęcie!” Macieja Cuske, Thierrego Paladino, Marcina Sautera i Piotra Stasika.
W Stanach Zjednoczonych w listopadzie organizowane są trzy festiwale polonijne. Aż czternaście filmów dokumentalnych zdecydowali się zaprezentować organizatorzy 25. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce, a wśród nich: „Rotem” Agnieszki Arnold, „Miłość” Filipa Dzierżawskiego, „Cyrograf” Igora Mołodeckiego, „Sposób na kryzys” Ivo Kardela, „Bad boy – cela dla niebezpiecznych” Janusza Mrozowskiego, „Uwolnić motyla” Joanny Frydrych, „Sekrety miłości” Krystiana Matyska, „Uwikłani” Lidii Dudy, „Będziesz legendą, człowieku” Marcina Koszałki, „Mundial. Gra o wszystko” Michała Bielawskiego, „Fuck for Forest” Michała Marczaka, „Przywódcy” Pawła Ferdka, „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego oraz „Pałac” Tomasza Wolskiego.
W Nowym Jorku odbędzie się przegląd polskich filmów zrealizowanych przez kobiety lub opowiadających o kobietach – Different Ages, Different Voices: Polish Women in Film. W jego ramach pokazane zostaną wyreżyserowane przez Krzysztofa Kieślowskiego filmy „Z miasta Łodzi”, „Pierwsza miłość” i „Siedem kobiet w różnym wieku”, a także „Żeby nie bolało” Marcela Łozińskiego, „Księżniczka i mur” Małgorzaty Kozery i „Gdzie jest Sonia?” Radki Franczak. W programie festiwalu Ann Arbor Polish Film Festival znalazły się natomiast tytuły takie jak: „Wyrzutki” i „Santa Rosa” Sławomira Grunberga, czy „Maestro Rodziński” Bożeny Garus-Hockuby.