KRK INTERACTIVE NA KRAKOWSKIM FESTIWALU FILMOWYM

KRK INTERACTIVE to nowa sekcja Krakowskiego Festiwalu Filmowego poświęcona opowiadaniu audiowizualnemu w dobie technologii cyfrowej. Celem wydarzania jest pokazanie szerokiego spektrum zjawisk w obszarze dokumentu interaktywnego.

Ekrany komputerów, tabletów, komórek coraz częściej zastępują ekran kinowy i determinują nowy sposób odbierania opowiadania filmowego. Dotyczy to również zachowania i oczekiwań samego widza, który za sprawą internetu, gier czy VOD z biernego odbiorcy stał się aktywnym współuczestnikiem, traktującym to, co zastane, jako punkt wyjścia dla własnej działalności. Zmiany technologiczne przyniosły także nowe możliwości opowiadania historii, czego efektem są hybrydyczne formy, wykorzystujące tak sieciowy potencjał internetu jak i geolokację czy rzeczywistość wirtualną. Interfejs staje się w nich integralną częścią narracji, a opowiadanie wykracza poza jedną platformę. Charakterystyczne dla form interaktywnych jest zacieranie granic pomiędzy gatunkami i zaprzeczanie zastanym schematom, podziałom na prawdę i fikcję. Wiele z nich jest konceptualnym eksperymentem na formie, narracji, doświadczeniu, partycypacji i poszerzaniu pola aktywności użytkownika-współtwórcy. Pomimo bogatego wachlarza możliwości sposobów opowiadania, reguły pozostają jednak te same, co zawsze: liczy się historia i bohater. Tyle że tu bohaterem może być sam widz.

Organizowana po raz pierwszy przez Krakowski Festiwal Filmowy sekcja KRK INTERACTIVE poświęcona  jest  nowym formom odbioru i tworzenia dokumentów. W ramach programu, odbędzie się prezentacja czterech interaktywnych projektów, wykład wprowadzający w temat oraz dyskusja panelowa. Wykład wprowadzający wygłosi William Uricchio, profesor Massachusetts Institute of Technology, a zaprezentowane zostaną następujące projekty interaktywne:

"4 stelle hotel", Włochy 2014/ Gość: Valerio Muscella - współautor projektu

Podczas gdy lewicująca europejska młodzież w squatach poszukuje alternatywnych sposobów życia, bohaterowie dokumentu interaktywnego „4Stelle Hotel” wydają się po prostu nie mieć wyboru. Pochodzą z Północnej Afryki, Ameryki Południowej i wschodniej Europy i nie wszyscy przebywają we Włoszech legalnie. Wspólnym wysiłkiem własnym domem uczynili luksusowe centrum kongresowe na obrzeżach Rzymu, które miniony kryzys ekonomiczny zamienił w zionący pustką, szklaną wydmuszkę. Społeczność nie tylko odnowiła i przystosowała pomieszczenia do mieszkania, codziennego funkcjonowania rodzin z dziećmi, ale wypracowała również własny, bardzo sprawny system samoorganizacji. Dokument interaktywny “4Stelle Hotel” opowiada dzień z życia tej wieloetnicznej społeczności, której codzienność nie przywołuje jednak nostalgicznych wspomnień hipisowskich komun. Rzeczywistość mieszkańców 4Stelle to zawzięta, desperacka wręcz walka o dom, który dla nich jest nie tylko schronieniem, ale również synonimem godności i prawa do obrony.

"The trip", Wielka Brytania 2013, Kissinger Twins/ Goście: Jakub Brzózka, Maciej Zasada - przedstawiciele Unit9 production

Czy lądowanie na księżycu naprawdę miało miejsce? A może to jednak zbiorowa fantasmagoria, starannie zaaranżowana przez władze USA? Bohater „The Trip” uważa się za jednego z odpowiedzialnych za tę największą ściemę współczesności. Członkowie działającego w Londynie interaktywnego duetu Kissinger Twins – Kasia Kifert i Dawid Marcinkowski, spotkali Jacka Torrance'a zupełnie przypadkiem w czasie wakacji na egzotycznej wyspie gdzieś pośrodku Pacyfiku. Tajemniczy nieznajomy zabrał ich na przejażdżkę po okolicy, przy kierownicy snując opowieść – alternatywną wersję tego, co para znała z oficjalnych przekazów historycznych. W swoim projekcie Kissinger Twins zabierają widza w identyczną wirtualną podróż po wyspie, w jakiej sami wzięli udział. Konfabulacjom przewodnika pomagają drobiazgowo dobrane archiwa i  klimatyczna muzyka Andrzeja Smolika.

"Warsaw rising 1944", Polska 2014/ Goście: Ewa Przybylak, Łukasz Górka

Twórcy „Warsaw Rising 1944” zabierają nas w prawdziwą podróż w czasie. To prawie 100 lat dziejów stolicy od odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku, przez przez II wojnę światową, powstanie, po zakończeniu którego przedwojenny „Paryż Północy” był już tylko kupą gruzów, kolejne etapy odbudowy, czasy transformacji politycznej, aż po jej obraz w dniu dzisiejszym. Projekt jest efektem współpracy Muzeum Powstania Warszawskiego i Bright Media i stanowi przeniesienie na ekran wystawy poświęconej Powstaniu Warszawskiemu, która w zeszłym roku prezentowana była w berlińskim Centrum Dokumentacyjnym Topografia Terroru.  Prosty interfejs i unikatowe materiały archiwalne powodują, że widz może kompletnie zatopić się w burzliwej historii miasta. Projekt jest również świetnym przykładem, jak w sposób odpowiadający potrzebom widza, rozpieszczonego współczesną technologią, opowiadać o historii. 

"Love Hotel", Francja, Wielka Brytania 2013/ Gość: Phil Cox - współautor projektu

Jest coś fascynującego i dziwnie paradoksalnego w połączeniu internetu i uwodzenia/seksu. Internet stał się miejscem wszelakich fantazji i fetyszów, gdzie ogląda się obrazy, przybliżające rozmaite formy seksualności. Miejscem, gdzie można dyskutować, poznawać ludzi i flirtować. Choć w tej grze w uwodzenie ekran może być używany jako maska, za którą mogą ukryć się osoby nieśmiałe, a nieszczęśliwi kochankowie odkryć siebie na nowo, to niekiedy przeciwnie – staje się on barierą nie do przebycia, gdy należy podjąć działanie, kiedy pali pożądanie i ciała pragną się połączyć. „Love Hotel” to przeznaczone dla dorosłych internetowe doświadczenie dla dwojga. Powstały w połączeniu z filmem dokumentalnym w reżyserii Phila Coxa i Hikaru Toda, projekt ma na celu wirtualne odtworzenie chwil spędzonych w jednym z japońskich hoteli miłości, w których pary spotykają się, aby się kochać, bawić i (na nowo) odkrywać siebie nawzajem, spędzając intymne chwile poza czasem i codziennym życiem.

Po prezentacjach odbędzie się dyskusja na temat „Opowiadanie i technologia, czyli po co nam ta interaktywność” z udziałem Malwiny Antoniszczak, Zdenka Blahy, Phila Coxa, Ewy Przybylak, Łukasza Górki, Williama Uricchio, którą poprowadzi Marcin Marczyk (FilmPRO).

Organizowane przy współpracy z magazynem Film PRO, Institute of Documentary Film i Visegrad Doc Tank.