NAGRODY DOC LAB POLAND 2019
Zakończyła się druga sesja 5. edycji DOC LAB POLAND. Podczas uroczystej gali zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego uczestniczące w tym programie dla profesjonalnych dokumentalistów projekty filmowe otrzymały nagrody i wyróżnienia.
W tym roku założony przez Adama i Katarzynę Ślesickich DOC LAB POLAND obchodzi swoje pięciolecie. W ciągu czterech dotychczasowych edycji przez program przeszło ponad 90 projektów – blisko 40 z nich już zostało ukończonych, wiele zdobywa nagrody na całym świecie – włącznie z najważniejszymi nagrodami na Krakowskim Festiwalu Filmowym, które zostały wręczone również w tym roku. Na galach otwarcia Festiwalu już dwa razy prezentowane były filmy rozwijane w ramach DOC LAB POLAND.
W 5. edycji warsztatów DOC LAB POLAND uczestniczyło 21 polskich projektów, kolejnych 37 producentów z Polski i zagranicy wzięło udział w międzynarodowym markecie koprodukcyjnym.
W ramach DOC LAB POLAND podczas KFF Industry w Krakowie odbyło się ok. 700 indywidualnych spotkań z producentami, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali, przedstawicielami telewizji, funduszy itd.: 220 w części START, 180 w GO i 300 w czasie Doc Lab Poland Co-Production Market.
Na tegorocznym festiwalu pokazanych zostało 8 filmów rozwijanych w poprzednich latach w DOC LAB POLAND – 4 w konkursach i 4 w sekcjach pozakonkursowych. W Konkursie Polskim Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji otrzymali Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za film „Dziś, jutro … wczoraj”.
Nagrody DOC LAB POLAND 2019:
za prezentacje podczas pitchingu DOCS TO START
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej festiwalu IDFA: MISS POLONII / MISS OF POLAND
reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Jana (26), ambitna artystka z Białorusi, ku ogólnemu zaskoczeniu postanawia zostać Miss Polski. Ten rok to jej ostatnia szansa na wygraną.
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego - zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej Sheffield Doc Fest: MOJA WIELKA BIBA / MY BIG BIBA
reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
Film dokumentalny portretujący sylwetkę Barbary Hulanicki, założycielki legendarnej Biby. Fascynująca biografia jednej z najważniejszych postaci świata mody.
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej DOK Leipzig: BRACTWO / BROTHERHOOD
reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
Młody tradycjonalista próbuje żyć w zgodzie z wyznawanymi ideami. Życie konfrontuje jego poglądy.
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku i pokrycie kosztów udziału: BLISCY /TOGETHER
reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
Po śmierci matki, 14-letnim Miłoszem opiekuje się jego starsza siostra Agnieszka. Buduje się nowy układ rodzinny oparty na niekonwencjonalnych zasadach.
Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys zł: KIEDY UMILKNIE WIATR / WHEN THE WIND BECOMES SILENT
reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
IO Melbourne 1956 – Janusz Sidło jest faworytem do wygrania konkursu rzutu oszczepem. W decydującym momencie postanawia pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi.
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: I WANT IT ALL
reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, Tomasz Morawski – HAKA Films
Yara jest dziesięciolatką, która ma już na koncie bokserski tytuł mistrzowski oraz koronę małej miss Belgii. Nie ma w zwyczaju przegrywać. Porażka jest jednak częścią gorzkiego wchodzenia w dorosłość.
Nagroda HBO Award – 10 tys. zł: LILI
reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
Odkąd Lili dzieli swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą, chciałaby wiedzieć jak najwięcej o świecie dorosłych. Jakie będzie jej życzenie przed wielką podróżą z okazji jej ósmych urodzin?
za prezentacje podczas pitchingu DOCS TO GO:
Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform: LOMBARD / THE PAWNSHOP
reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
Para ekscentrycznych biznesmenów prowadzi największy na Śląsku lombard. Kiedy sytuacja finansowa staje się dramatyczna, a ich miłość zaczyna umierać, stoczą najtrudniejszą walkę w swoim życiu.
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: ANTYBOHATER / NO HERO AT ALL
reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
Niestroniąca od czarnego humoru dokumentalna opowieść o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.
DOC LAB POLAND współpracuje z Krakowskim Festiwalem Filmowym od samego początku. Rozwijany w DOC LAB POLAND „Wiatr. Thriller dokumentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego był w tym roku filmem otwarcia, rok temu festiwal otworzył dokument Tomasza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje”. W Krakowie w 2018 roku „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika, a „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka tę samą nagrodę zdobył rok wcześniej – te trzy filmy także uczestniczyły w DOC LAB POLAND.
Tutorami przygotowującymi uczestników DOC LAB POLAND do publicznych prezentacji i udzielających cennych rad dotyczących rozwijanych projektów są uznani eksperci. W tym roku warsztaty poprowadzili: Leena Pasanen, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig), Rada Šešić, krytyk filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa, związana z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF, Debra Zimmerman, dyrektor Women Make Movies (filmy WMM są zdobywcami Oscarów lub były wielokrotnie do tej nagrody nominowane), Paul Pauwels, dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba, który przez 6 lat był szefem European Documentary Network oraz Daniel Saltzwedel, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg.
Ważnym wydarzeniem organizowanym w trakcie KFF Industry jest również DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych. W tym roku do udziału w DOC LAB POLAND Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski. Wzięli w nim udział wyjątkowi goście, m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real. Po raz kolejny w markecie uczestniczyła Hanka Kastelicova z HBO Europe oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA).
Projekty filmów dokumentalnych DOC LAB POLAND 2019
START 2019
BRACTWO - reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
BLISCY - reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE - reżyseria: Michał Szcześniak, produkcja: Joanna Banach – Kosmos Production
I WANT IT ALL - reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
KANDYDACI ŚMIERCI - reżyseria: Maciej Cuske, produkcja: Ewa Hoffmann – Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa
KIEDY UMILKNIE WIATR - reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
LILI - reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
MISS POLONII - reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
MOJA WIELKA BIBA - reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
RAJSKIE DZIECI - reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska – Koi Studio
WIECZNI MARZYCIELE - reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk – Instytut Innowacji
PROJEKTY GO 2019
ANTYBOHATER - reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
EFEKT MOTYLKA - reżyseria: Jarosław Szmidt, produkcja: Kamil Przełęcki – Cineo Studio
HERBERT, MIMO WSZYSTKO - reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Blicharska – Donten & Lacroix Film
LOMBARD - reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
NIELETNI ASTRONAUCI - reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron – Mediolia
SYNEK - reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka
SYNDROM ZIMOWNIKÓW - reżyseria: Piotr Jaworski, produkcja: Janusz Skałkowski, Kamil Skałkowski – Kalejdoskop Film
W STANIE WOLTY - reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produkcja: Agnieszka Wasiak – Lava Films
ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO - reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak – Big Wave Films
ZŁOTA - reżyseria: Tomasz Knittel , produkcja: Tomasz Knittel, Maciej Puczyński – STRIKTFILM, OMPRODUCTIONS
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a współorganizatorem – Krakowski Festiwal Filmowy.
Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.
Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera, FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura
Więcej na: www.doclab.pl
fot. Kamila Szatan