BRACIA

TYTUŁ ANGIELSKI: BROTHERS

REPREZENTOWANY PRZEZ KFF

Dwóm braciom udało się uciec z łagru, ale nie mogą uciec od siebie. Kochają się, ale i zarazem nienawidzą. Jeden – marzyciel artysta malarz, drugi – pragmatyk naukowiec, ogień i woda.   Przez całe życie jeden jest zdany na drugiego: w stalinowskim łagrze, w komunistycznej Rosji i po repatriacji w kapitalistycznej Polsce.

Ich barwne życie składa się z nieustannych przeciwności losu, ale we dwóch, pomimo waśni i sporów potrafią je pokonywać. Nie przeszkadza im w tym wiek – 80 i 83 lata - pełni wigoru, humoru wciąż mają mnóstwo nowych, szalonych pomysłów. Marzeniem życia malarza było zorganizowanie wielkiej wystawy swojego malarstwa. Jego sen się spełnia. Wystawia prace w Parlamencie Europejskim w Brukseli. W tym samym czasie płonie jego dom z kilkoma tysiącami obrazów. Traci cały dorobek swego życia. Czy mimo to uda mu się zacząć życie jeszcze raz?

 

 

GATUNEK:
dokumentalny
KRAJ PRODUKCJI:
Poland
CZAS TRWANIA:
68'
ROK PRODUKCJI:
REŻYSERIA:
Wojciech Staroń
SCENARIUSZ:
Wojciech Staroń
OPERATOR:
Wojciech Staroń
MONTAŻ:
Wojciech Staroń, Zbigniew Osiński
PRODUCENT:
Staroń Film

Wojciech Staroń »

Operator filmowy i reżyser. Zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia na 61. Berlinale za zdjęcia do filmu „El Premio" w reżyserii P. Markovitch. Jego debiut reżyserski „Syberyjska lekcja" (1998) został nagrodzony na festiwalach w Krakowie, IDFA i Cinema du Reel. „Argentyńska lekcja" (2011) zdobyła nagrody m.in. na Cinema Eye Honor, Krakowskim Festiwalu Filmowym, DokLeipzig i Camerimage. Film „Bracia" (2015) zwyciężył w Semaine de la Critique w Locarno. „Pasja według Agnieszki" (2025) zdobyła Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Jako operator współpracował z Krzysztofem Krauzem i Joanną Kos-Krauze przy filmach „Plac Zbawiciela" (Złota Żaba w Konkursie Polskim Camerimage 2006), „Papusza" (Brązowa Kamera Braci Manaki 2013 wspólnie z K. Ptakiem), z Lailą Pakalniną przy „Świt" (nagroda PSC 2018), z Lidią Dudą przy „Uwikłanych" (nagroda za zdjęcia w Krakowie), „Pisklętach" (nagroda PSC 2023), z J. Śladkowskim przy „Don Juan" (Grand Prix IDFA 2015), „Gorzka miłość" (2020 CPH Dox), z Diego Lermanem przy „Refugiado" (Quinzaine des Réalisateurs, Cannes 2014), M. Mubarakiem przy „Autobiography" (Wenecja Orizzonti 2022), z V. Kairisem przy „January" (najlepszy film fabularny Tribeca 2022) oraz z L. Achourem przy „Red Path" (Locarno, Camerimage 2024). Profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi.