DOCS TO START I DOCS TO GO! - ZNAMY TYTUŁY PROJEKTÓW

DOC LAB POLAND, to nowy program konsultacyjny dla producentów i filmowców zajmujących się filmem dokumentalnym. Jego zwieńczeniem będzie prezentacja projektów zakwalifikowanych do sekcji Docs to Start oraz Docs to Go! podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Trzy poprzednie edycje Docs to Go! – prezentacji polskich filmów dokumentalnych w postprodukcji, która jest wspólną inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej,  cieszyły się dużą i rosnącą z roku na rok popularnością. Projekty prezentowane w poprzednich latach miały swoje światowe premiery na najważniejszych festiwalach filmowych (IDFA, Hot Docs, Locarno FF, DOK Leipzig, Moscow FF i wielu innych) i zdobyły szereg prestiżowych nagród. W poprzednich edycjach prezentowane były tak znakomite filmy, jak "Something Better to Come" Hanny Polak, "Ojciec i syn"/ "Ojciec i syn w podróży" Marcela i Pawła Łozińskich, "Efekt domina" Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, "15 stron świata" Zuzanny Solakiewicz, "Fuck For Forest" Michała Marczaka, "Dziennik z podróży" Piotra Stasika, "Kiedy będę ptakiem" Moniki Pawluczuk,  "Sztuka znikania" Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego, "One man show" Jakuba Piątka, "Deep love" Jana P. Matuszyńskiego czy "Królowa ciszy" Agnieszki Zwiefki. Kilka filmów - m.in. "K2. Dotknąć nieba" Elizy Kubarskiej, "Koniec świata" Moniki Pawluczuk,"AGFA 1939" Michała Wnuka czy "Życie motyla" Piotra Berasia -  będzie można zobaczyć w konkursach tegorocznego KFF. W tym roku poszerzając formułę wydarzenia o projekty na etapie dewelopmentu i preprodukcji, Krakowski Festiwal Filmowy, rozpoczął współpracę z Doc Lab Poland, nową inicjatywą stworzoną w myślą o dokumentalistach.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a strategicznym partnerem – Krakowski Festiwal Filmowy. DLP organizowany jest we współpracy z najważniejszym niemieckim festiwalem dokumentalnym DOK Leipzig oraz European Documentary Network – ich szefowie wzięli udział zarówno w selekcji projektów, jak i w konsultacjach z filmowcami i producentami. DOC LAB POLAND to program przeznaczony zarówno dla projektów w dewelopmencie (Doc Lab Start), a także projektów w postprodukcji (Docs to Go!).

Podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbędzie się druga sesja DOC LAB START. W konsultacjach podczas sesji krakowskiej, gdzie uczestnicy przejdą intensywny trening, a także zaprezentują swoje projekty, udział wezmą: dyrektor artystyczna festiwalu DOK Leipzig Leena Pasanen, szef European Documentary Network – Paul Pauwels, jedna z najbardziej znanych selekcjonerek festiwali – Rada Sesic, jedna z czołowych europejskich agentek sprzedaży - Irena Taskovski, która wraz z Pauwelsem przygotuje uczestników zakwalifikowanych do prezentacji Docs to go.

W wyniku programu każdy z uczestników ma szansę na rozwinięcie projektu, prace nad trailerem, rozwinięcie umiejętności prezentowania, przygotowanie strategii produkcji, finansowania i komunikacji, pozyskanie producenta lub koproducenta oraz finansowania projektu lub otrzyma wsparcie przy kończeniu projektu (konsultacje merytoryczne, ale także w zakresie promocji i dystrybucji), a także szansę na zaprezentowanie filmu potencjalnym nabywcom.

Projekty w ramach Docs to start zostaną zaprezentowane 4 czerwca o godzinie 10.00:

Boskie! / reżyseria Barbara Białowąs i Katarzyna Trzaska; produkcja Katarzyna Trzaska; Zygizaga

Portret trzech odważnych i utalentowanych młodych kobiet artystek, absolwentek akademii sztuk pięknych - wobec braku pieniędzy, skrajnych opinii o ich twórczości, poważnych chorób i braku zrozumienia wśród najbliższych, zawieszonych pomiędzy bajeczną fikcją swojej sztuki i dążeniem do nieskrępowanej wolności, a szarością i ograniczeniami codziennej egzystencji.


Chciałbym ci powiedziec wszystko / reżyseria Zvika Portnoy; produkcja Maria Krauss, Joanna Plesnar; Plesnar & Krauss Films

Troje recydywistów dąży do odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Czy mogą się uważać za ojców, mimo że nie byli obecni przy swoich dzieciach, kiedy te dorastały?   
 

Diagnoza / reżyseria Ewa Podgórska; produkcja Małgorzata Wabińska; Entertain Studio

Do kurczącego się miasta w Polsce przybywa pierwszy na świecie psychoanalityk miast. Zaprasza na kozetkę mieszkańców. Będą mieli szansę wyrazić swoje najgłębsze tęsknoty i pragnienia. 


Gdzie jesteś Tereso O.? / reżyseria Arkadiusz Bartosiak; Paweł Biniek; Medion Art Studio

Jest to film o byłej gwieździe i producentce porno Teresie Orłowski. Nietypowej, wyjątkowej i silnej kobiecie, która na przekór ustrojowi i obyczajowości Polski lat 80-tych, ale w zgodzie ze sobą, postanowiła w życiu coś osiągnąć.

Nowa krew / reżyseria Paweł Ziemilski; produkcja Łukasz Długołęcki; NUR

Nowa Krew to historia miłosna z roku 1980, która sprawiła, że 400 osób z małego miasteczka na północy Polski wyemigrowało do Islandii.

Olimpia (tytuł roboczy) / reżyseria Jacob Dammas; produkcja Jacob Dammas; GRANIZA

Portret jedynej w Polsce – i unikatowej nawet na światowej scenie – żeńskiej orkiestry dętej, której 40 młodymi dziewczętami na surowym strychu zabytkowej szkoły w Szczecinie kieruje 75-letni osobliwy dyrygent pan Jan Skroś.


Takie małe miasteczko Batory / reżyseria Anna Dejczer, produkcja Anna Dejczer GRIFILM

300 osób. 70 zawodów. Jedna załoga. Statek-miasto. Statek-legenda. Czy załodze legendarnego polskiego transatlantyku 'TSS Stefan BatorY' uda się spotkać w ostatnim wspólnym rejsie po latach!? Czy odtworzą dawne, znane im role?
 

Wiatr / reżyseria  Michał Bielawski; produkcja Maciej Kubicki; Telemark

Wiatr halny to najbardziej nieprzewidywalny, choć zarazem najbardziej powtarzalny element życia na Podhalu. Jego nadejście zapowiada nerwowość, wzrost zachorowań na serce i agresja ludzi. Co kilka miesięcy wiatr przypomina człowiekowi o jego miejscu wobec sił natury. „Wiatr” to dokumentalna opowieść o zmianie i spotkaniu z potęgą natury. Z poruszanego wiatrem wielogłosu wyłaniają się portrety ludzi gór, szczególnych miejsc i bardzo różnych pomysłów na życie.
 

Wyprzedzając Billa / reżyseria Paulina Gawęcka, produkcja Tomasz Gaj; Workshop

Komputery zmieniły nasze życie. A to jest opowieść o człowieku, który zmienił życie komputerów. Nie miał na imię Bill ani Steve, miał na imię Jacek. Na przełomie lat ‘60 i ‘70 w Polsce inżynier Jacek Karpiński skonstruował jeden z pierwszych komputerów osobistych na świecie, wyprzedzając ówczesne czasy o 10 lat.

Gościnnie pokazane zostaną także dwa projekty z Litwy:

People, Animals and Things, reż. Aistė Žegulytė, prod. Giedrė Burokaitė (Meno avilys)

El Padre Medico, reż. Vytautas Puidokas, prod.: Paulius Juoceris (Ironcat)

Po projekcji odbędą się indywidualne spotkania z twórcami.

 

Docs to go! pojawi się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz czwarty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, której celem jest promocja i prezentacja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w  fazie  postprodukcji,  których  premiera  przewidywana  jest  w  ciągu  najbliższych  miesięcy. Producenci i reżyserzy 12 wybranych projektów zaprezentują fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzą o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną przygotowani do prezentacji przez znakomitych konsultantów: jedną z czołowych europejskich agentek sprzedaży - Irena Taskovski oraz szefa European Documentary Network – Paula Pauwelsa.

Prezentacja projektów odbędzie się 5 czerwca o godzinie 10.00.

White Cube, reż. Wojciech Pustoła, prod. Marta Golba (Endorfina Studio)

Od wieków, na pograniczu Ligurii i Toskanii życie kręci się wokół „białego złota” – marmuru. Carrara to mekka rzeźbiarzy, sanktuarium tradycyjnego rzemiosła artystycznego, w którym kamień traktuje się z niemal religijnym szacunkiem, a kunszt jego obróbki podnoszony jest do rangi sztuki.

Tak było do momentu kiedy na carraryjską scenę wdarł się przebojem… robot. Antropomorfo, bo tak go nazwano, jest maszyną, która idealnie odwzorowuje w marmurze dowolną, wygenerowaną w komputerze formę.

Film „White Cube” ukazuje grupę ludzi zanurzonych po szyję w pogłębiającym się z roku na rok konflikcie między konserwatywnym, a progresywnym nurtem w sztuce współczesnej.

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, prod. Agnieszka Wasiak (Lava Films)

21 x Nowy Jork to dyskusja o kondycji współczesnego człowieka żyjącego w zachodnim społeczeństwie w XXI wieku, przeprowadzona głosami 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze.

Bezgłośnie. Statyści pustyni, reż. Maciej Mądracki, Michał Mądracki, Gilles Lepore, prod. Anna Wydra (Otter Films)

U bram pustyni, na południu Maroka leży miasteczko o nazwie Ouarzazate. Zostało założone przez legiony francuskie na początku lat 20-tych ubiegłego stulecia jako najodleglejsza baza militarna dla kolonialnych zdobyczy na Wschodzie, w regionie Północej Afryki. Jednym z narzędzi, wykorzystywanych podczas tej “misji cywilizacyjnej” był nowoczesny wynalazek – kamera. Ouarzazate i jego związek z kinem posłużył za punkt wyjścia, z którego rozwinęła się kinematografia. Od 2010 roku rozpoczęliśmy zbieranie śladów tego co jest fikcją a co rzeczywistością w Ouarzazate, miasta dorastającego do nowoczesności, wśród ekonomicznego wpływu produkcji filmowych.  Historia ewoluowała I zaczęła zwracać się ku otoczeniu i historiom ludzi mieszkających w tym niezwykłym miejscu, pracujących przy realizacji filmów i poświęcających swoje życia iluzji kina.

Koniec świata w dolinie łez, reż. Jarosław Wszędybył, prod. Przemysław Miękinia (Before My Eyes)

Będzie to opowieść o Tichilesti, ostatniej wiosce trędowatych w Europie. Film stawiający pytania o to, na ile my wszyscy w dzisiejszym świecie jesteśmy otwarci i tolerancyjni. Na ile wyzbyci uprzedzeń, przesądów i ksenofobicznych lęków? Na ile potrafimy się ponad nie wznieść? Na ile prawdziwe jest nasze człowieczeństwo?

Kiedy wrócisz, reż. Anna Zamęcka, prod. Zuzanna Król (Wajda Studio), Anna Wydra (Otter Films)

Ola nie miała ośmiu lat, kiedy mama wyprowadziła się z domu. Pewnego dnia po prostu jej nie było. Nie wróciła następnego dnia, ani przez kolejne. Ola nie pamięta dnia, od którego przestała już czekać, za to dobrze pamięta ten, w którym zrozumiała, że teraz ona musi zająć się domem, autystycznym bratem i tatą alkoholikiem. W szkole zaczęła właśnie przerabiać litery, w domu trzeba było nastawiać budzik, żeby tata nie spoźniał się do pracy, trzeba było zająć się bratem. Ola za wszelką cenę chciała, by był on „normalnym chłopcem”, uczyła brata grać w piłkę, bić się i przeklinać. Tylko, że Nikodem nie chciał być chłopcem. Wierzył, że jest szympansem i że pewnego dnia wyrośnie mu sierść i mocne pazury.

Hipnotyzer, reż. Przemysław Kamiński, prod. Maciej Kubicki (Telemark)

Hipnotyzer to film dokumentalny, którego głównym bohaterem jest Jurij – ukraiński emigrant obdarzony niezwykłym darem wprowadzania ludzi w stan hipnozy. Ponadprzeciętny talent Jurija nie powoduje wcale, że łatwiej mu podejmować codzienne życiowe decyzje  i rozwiązywać problemy, z którymi boryka się każdy z nas.

Trofeum, reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, prod. Kuba Kosma (TAK Film)

Bohaterem filmu TROFEUM jest mentalny spadkobierca kolonizatorów ­ współczesny Turysta, który wyjeżdża, by zwiedzić świat. Celem wycieczek są dalekie kraje. To szczególny film drogi ­ gdyby wyrysować jej trasę na rzeczywistej mapie ­ powstałaby plątanina ścieżek. Bohater szuka czegoś autentycznego, chce przeżyć przygodę.

Na dnie morza, reż. Marcin Sauter, prod. Barbara Ławska (SF Kronika)

Aralsk jest miejscem żyjącym legendą morza. Morze dominuje w rozmowach, jest obecne we wspomnieniach i w snach mieszkańców. Starsi wspominają morze, rozmawiają o nim między sobą, młodsi powtarzają legendy o pięknym morzu, którymi są karmieni od dzieciństwa, mówią o nim jak o symbolu starszych lepszych czasów.

Powstanie uniwersalny film, opowiadający o pamięci, sile wspomnień odchodzącego „lepszego“ świata, ale też solidnie dokumentujący tą największą światową klęskę ekologiczną.

Wiosna smoków, reż. Jarosław Wszędybył, prod. Magdalena Bryk (Moth Films)

Piłka nożna to więcej niż sport. To religia. We wszystkich krajach na wszystkich kontynentach grają w nią miliony osób. Grają w nią także Czerwone Smoki Brwinów. Wyniki osiągają wprawdzie bardzo mierne, ale nie przeszkadza im to mieć nadziei, że kiedyś los się odmieni. „WIOSNA SMOKÓW“ będzie opowieścią właśnie o tym zespole oraz o jego trenerze Pawle, człowieku, który wyznaczył sobie cel – podnieść Smoki z kolan. Opowieścią bazującą na obserwacji wydarzeń z życia zespołu w rundzie wiosennej. Historią pełną emocji i zwrotów akcji, bo piłka nożna, tak jak życie – czasami potrafi być przewidywalna do bólu, ale czasami kompletnie zaskakująca.

Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć, prod. Dawid Janicki, Joanna Szymańska (Shipsboy)

Główny bohater filmu to postać wielowymiarowa – gangster, który stara się być dobrym człowiekiem. W jego przypadku nie jest to jednak łatwe. Całe dotychczasowe życie sprawiał cierpienie innym i wzbudzał w ludziach strach. Piotr - czterdziestopięcioletni były członek warszawskiej mafii po wyjściu z więzienia próbuje ułożyć sobie życie od nowa. Jak twierdzi, pragnie odpokutować za grzechy przeszłości, podejmując pierwszą legalną pracę – w hospicjum. Widz obserwuje bohatera, który stawia pierwsze kroki w normalnym społeczeństwie, przełamuje swoje wewnętrzne i zewnętrzne blokady, walczy ze słabością. Pod koniec filmu pozostajemy z pytaniem: czy Piotr dostosuje się do swojego nowego życia opartego na innych wartościach niż te dotychczas wyznawane, czy jego przemiana będzie trwała? 

Jarocin. Pod prąd, reż. Marek Gajczak, Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Witold Bereś (Stowarzyszenie Film Kraków)

JAROCIN - niewielkie miasteczko w Wielkopolsce staje się symbolem niezależności, buntu i wolności w zniewolonym systemie. A dokonuje tego muzyka rockowa. Film o Jarocinie będzie filmem o wolności. Nie tylko tej rozumianej jako wolność jednostki w totalitarnym świecie, ale również o wolności artystycznej, wolności tworzenia i wyrażania siebie, wolności w każdym wymiarze.

Ziemia bezdomnych, reż. Marcin Janos Krawczyk, prod. Marcin Krawczyk (Janos Film Production)

Kilka lat temu Ojciec Bogusław wymyślił ideę budowy pełnomorskiego jachtu  przez bezdomnych by opłynęli nim świat dookoła jako rodzaj terapii wyjścia z bezdomności czy też przełamanie stereotypu myślenia o tych ludziach .Po śmierci O.Bogusława budowa trwa . Czy uda śie dokończyć rozpoczęte dzieło co daje siłę i motywację do kontynuowania  wznoisłej idei. Czy Kapitan z Dyrektorką pensjonatu dla bezdomnych o rozbieżnych poglądach odnośnie „wyjścia z bezdomności” dojdą do porozumienia by doprowadzić do zakończenia misji?

Dodatkowo 5 czerwca w godzinach 14.00 – 16.00 DOC LAB POLAND zaprasza na Forum Koprodukcyjne. W czasie jego trwania zagraniczni producenci mają okazję spotkać się z polską branżą filmową i porozmawiać o potencjalnej współpracy koprodukcyjnej.

 

Więcej na www.doclab.pl

www.krakowfilmfestival.pl