ZNAMY UCZESTNIKÓW DOC LAB POLAND!
Do DOC LAB POLAND 2019 - programu dla dokumentalistów zakwalifikowało się 21 projektów. Wśród uczestników są m.in. reżyser Michał Szcześniak, którego nagradzany „Punkt wyjścia” znalazł się w 2015 r. na oscarowej krótkiej liście, Rafael Lewandowski, znany z filmu fabularnego pt. „Kret”, Leszek Gnoiński twórca serialu „Historia polskiego rocka” czy Natalia Grzegorzek, producentka „Córki trenera” i „Kampera”. Pierwsza sesja rozpoczyna się 1 kwietnia w warszawskim Centrum Łowicka.
Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym i Partnerami już po raz piaty organizują DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla filmowców dokumentalistów. Efektem dotychczasowych czterech sesji jest niemal 90 projektów rozwijanych na warsztatach, z których powstało już ponad 35 filmów, ok. 150 kolejnych projektów z Polski i zagranicy, które wzięły udział w Marketach Koprodukcyjnych i ok. 700 indywidualnych spotkań każdego roku – w sumie ponad 2500 spotkań producentów i reżyserów z potencjalnymi koproducentami, ekspertami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwali.
Pierwsza sesja warsztatowa tegorocznego programu odbędzie się w Centrum Łowicka w Warszawie, w dniach od 1 do 11 kwietnia. W tym czasie zorganizowane zostaną spotkania z ekspertami i warsztaty dla twórców projektów: w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć - DOC LAB START oraz dla filmów w fazie montażu - DOC LAB GO.
PROJEKTY START 2019
ANTEK
reżyseria: Michał Hytroś, produkcja: Aneta Zagórska - Stowarzyszenie Kraków Film Klaster
18 - letni Antek, mieszkający w Warszawie, w testamencie wielkiego buddyjskiego nauczyciela - Czime Rigdzina Rinpoche - został wskazany jako inkarnacja jednego z 21 uczniów Buddy.
BRACTWO
reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska - No prob production house
Młody tradycjonalista próbuje żyć w zgodzie z wyznawanymi ideami. Życie konfrontuje jego poglądy.
CHŁOPAKI
reżyseria: Tomasz Szołtys i produkcja: Natalia Grzegorzek - Koskino
Historia dwóch braci, którzy z małych chłopców stają się młodymi mężczyznami. W jaki sposób kształtują swoją męskość? Co sprawia, że stają się tym, kim się stają?
CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE
reżyseria: Michał Szcześniak produkcja: Joanna Banach - Kosmos Production
Sąsiedzi, Monika i Mariusz toczyli wojnę, on urządzał w domu nocne koncerty, ona chciała spać. Spotkali się na pogrzebie najlepszego przyjaciela… obojga, zostali parą, dziś kłócą się z zazdrości.
I WANT IT ALL
reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Joanna Wendorff-Ostergaard - Animapol
Yara jest dziesięciolatką, która ma już na koncie bokserski tytuł mistrzowski oraz koronę małej miss Belgii. Nie ma w zwyczaju przegrywać. Porażka jest jednak częścią gorzkiego wchodzenia w dorosłość.
KIEDY UMILKNIE WIATR
reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik - Domino Film
IO Melbourne 1956 - Janusz Sidło jest faworytem do wygrania konkursu rzutu oszczepem. W decydującym momencie postanawia pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi.
LILI
reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski - HAKA Films
Odkąd Lili dzieli swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą, chciałaby wiedzieć jak najwięcej o świecie dorosłych. Jakie będzie jej życzenie przed wielką podróżą z okazji jej ósmych urodzin?
MAŁY WIELKI TOMEK
reżyseria: Barbara Białowąs, produkcja: Anna Zajączkowska
Mężczyzna w ciele chłopca. To historia 26-letniego Tomasza, który cierpi na bardzo nietypową chorobę. Jego umysł rozwija się normalnie, ale ciało zatrzymało się na poziomie 10 latka.
MIEJSCE POD SŁOŃCEM
reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk - Instytut Innowacji
Co łączyznaną prezenterkę, emerytowanego naukowca i gosposie domową? Mają marzenie - mimo wieku emerytalnego chcą wrócić na rynek pracy. Problem w tym ze współczesny światich nie potrzebuje.
MISS POLONII
reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała - Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Jana (26), ambitna artystka z Białorusi, ku ogólnemu zaskoczeniu postanawia zostać Miss Polski. Ten rok to jej ostatnia szansa na wygraną.
MOJA WIELKA BIBA
reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
Film dokumentalny portretujący sylwetkę Barbary Hulanicki, założycielki legendarnej Biby. Fascynująca biografia jednej z najważniejszych postaci świata mody.
POWIDOK
reżyseria: Marek Kozakiewicz produkcja: Alicja Kozakiewicz
Po śmierci rodziców, 14-letnim Miłoszem opiekuje się jego starsza siostra. Buduje się nowa struktura rodzinna oparta na niekonwencjonalnych zasadach.
RAJSKIE DZIECI
reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska - Koi Studio
Demas Nwoko, genialny nigeryjski architekt i 63. dziecko króla wraz ze swoim wnukiem - Uno przygotowują przedstawienie w oparciu o sztukę napisaną przezDemasa w 1977 rokupod tytułem "Rajskie dzieci".
REWOLUCJA
reżyseria: Martyna Peszko, produkcja: Katarzyna Tymusz
Odważne spojrzenie na osoby z niepełnosprawnościami. Tolerancja, empatia społeczna i umiejętność komunikacji z kimś „innym”, popatrzenia na niego „normalnie” jest ogromnie ważnym dziś tematem.
PROJEKTY GO 2019
ANTYBOHATER
reżyseria: Michał Kawecki produkcja: Maria Siniarska - Unlimited Film Operations
Niestroniąca od czarnego humoru dokumentalna opowieść o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.
BLAGA
reżyseria: Leszek Gnoiński, produkcja: Jarosław Talacha, Wojciech Dobrogojski - Ateńska
Film o Andrzeju Dziubku, który w wieku 17 lat uciekł z komunistycznej Polski. Zamieszkał w Norwegii, gdzie założył zespoły rockowe DePress i Holy Toy. Góral z Orawy został gwiazdą w Skandynawii.
HERBERT, MIMO WSZYSTKO
reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Blicharska - Donten & Lacroix Film
Herbert był nie tylko poetą : był symbolem opozycji i moralnym przewodnikiem, humanistą głęboko zakorzenionym w kulturze europejskiej.Był też człowiekiem, który zmagał się ze skrajnymi emocjami.
LOMBARD
reżyseria: Łukasz Kowalski,, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant - 4:30 Picture
Para ekscentrycznych biznesmenów prowadzi największy na Śląsku lombard. Kiedy sytuacja finansowa staje się dramatyczna, a ich miłość zaczyna umierać, stoczą najtrudniejszą walkę w swoim życiu.
NIELETNI ASTRONAUCI
reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron - Mediolia
Film o dziewczynce, która straciła dom i przyjaciół i o tym jak to wszystko próbowała odnaleźć podczas przygody, która zaprowadziła ją aż do bazy księżycowej.
SYNEK
reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla - Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka
18-letni chłopak, po wyjściu z domu dziecka, wraca do ojca, by podjąć walkę o nowe, szczęśliwe życie.
ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO
reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak - Big Wave Films
W potrzebie zmiany zdystansowanej relacji ze swoim zamkniętym ojcem - dorosła córka zaprasza go na wspólny kurs tańca Lindy Hop. Czy wyciągnięcie ojca ze strefy komfortu przyniesie oczekiwane efekty?
O PROGRAMIE
DOC LAB POLAND to program dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Jest to program konsultacyjny, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Wśród tutorów DOC LAB POLAND są reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka, Anna Wydra. Eksperci z zagranicy to m.in. szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Neątwork – Paul Pauwels, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, selekcjonerka festiwalu IDFA Rada Šešić i inni.
Podczas pierwszej sesji projekty uczestników omawiane są pod kątem rozwoju dramaturgii, prowadzone są warsztaty dotyczące finansowania produkcji, promocji, przygotowania teasera, czy strategii festiwalowej.
W drugiej części, w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego, uczestnicy programu przygotowują się do prezentacji swojego projektu (pitchingu) dla międzynarodowego grona ekspertów. Dokumentaliści mają również okazję do indywidualnych spotkań z reprezentantami branży filmowej z kraju i z zagranicy. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO! – z selekcjonerami festiwalowymi i partnerami do dystrybucji. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W edycji 2018 pula nagród finansowych i rzeczowych wyniosła ponad 80 000 zł. W czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego kolejnych 40 producentów z Polski i z zagranicy bierze udział w Markecie Koprodukcyjnym DOC LAB POLAND.
W roku 2017 do grona partnerów DOC LAB POLAND dołączył Warszawski Festiwal Filmowy – w jego trakcie odbywa się trzecia sesja konsultacyjna, a projekty uczestników prezentowane są ekspertom goszczącym na festiwalu.
DOC LAB POLAND to także seria projekcji najciekawszych polskich filmów ostatnich (HOT SELECTION) oraz otwarte wykłady dotyczące filmów dokumentalnych.
Wiele projektów rozwijanych w ramach DOC LAB POLAND zostało już zrealizowanych i zdobywa laury na międzynarodowych festiwalach. Do nagradzanych filmów należą m.in. „Książę i Dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski – festiwal w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawski Docs Against Gravity, „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak – Złoty Lajkonik na Krakowskim festiwalu Filmowym w 2018 r., „Najbrzydszy samochód świata” reż. Grzegorz Szczepaniak, Złoty Lajkonik i Nagroda Jury Studenckiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2017 r. oraz nagroda publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie”, „Call me Tony”, reż. Klaudiusz Chrostowski – nagroda na Festiwalu w Amsterdamie i warszawskim Docs Against Gravity. Na tegorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym nagrodę publiczności zdobył „Koncert na dwoje” w reż. Tomasza Drozdowicza.
Twórcami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki wraz z Katarzyną Ślesicką. Koordynatorem projektu jest Monika Zarzycka. Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest wspierany przez DOK Leipzig, najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeski IDF – Institute of Documentary Film oraz Warszawski Festiwal Filmowy, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakow Film Commission, Krakowski Klaster Filmowy, Mazovia Warsaw Film Commission, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronami Medialnymi są: Polish Docs, Film Pro, Film &TV Kamera, TVP Kultura, Vogue.pl.
Więcej informacji można znaleźć na www.doclab.pl
zdjęcie pochodzi z projektu "I Want It All"