SZTUKA ZNIKANIA

TYTUŁ ANGIELSKI: ART OF DISAPPEARING

W 1980 roku do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej przybyło kilku Haitańczyków na zaproszenie Teatru Źródeł Jerzego Grotowskiego. Wśród nich był Amon Fremon, młody kapłan wudu, który jako jedyny postanowił zostać w Polsce na dłużej. Obudziło się w nim polskie pochodzenie. Jego przodkowie, polscy legioniści, pomagali wyzwalać Haiti spod niewolnictwa 200 lat temu. Nie mogli walczyć o wolność odległej Polski, więc w ten sposób dawali wyraz swojego patriotyzmu. Amon pamięta o tym dobrze. Czuje, że powinien spłacić swój dług i zrobić coś dla swojej drugiej ojczyzny, dlatego decyduje się pozostać w Polsce. Ponieważ w powietrzu wisi stan wojenny, Amon postanawia zmienić bieg historii. Według niego generał Jaruzelski jest opętany przez Barona Samedi - złego demona, który powoduje sztywną postawę, przekrwienie oczu i konieczność noszenia ciemnych okularów. W grudniu 1981 roku Amon odprawia ceremoniał wudu, aby zdjąć zły urok z generała, wyzwolić jego duszę i zatrzymać sowieckie czołgi... Zaskakujące spojrzenie na mechanizmy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.

GATUNEK:
dokumentalny
KRAJ PRODUKCJI:
Poland
CZAS TRWANIA:
50'
ROK PRODUKCJI:
REŻYSERIA:
Bartek Konopka, Piotr Rosołowski
SCENARIUSZ:
Bartek Konopka, Piotr Rosołowski
OPERATOR:
Piotr Rosołowski
MONTAŻ:
Andrzej Dąbrowski
MUZYKA:
Maciej Cieślak
PRODUCENT:
Instytut im. Adama Mickiewicza, Otter Films

Bartek Konopka »

otrzymał nominację do Oskara za dokument “Królik po berlinsku” (2009), który był pokazywany na ponad 70 festiwalach, zdobył kilkanaście nagród, trafił do rozpowszechniania w 40 krajach. Jego debiut fabularny “Lęk Wysokości” (2011) miał premierę na IFF w Montrealu. Został nagrodzony m.in. w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Bartek zajmuje się filmem od 1991 roku, od kiedy zaczął studia na filmoznawstwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Filmy dokumentalne realizuje od 1997 roku. W 2002 ukończył wydział reżyserii WRiTV Uniwersytetu Śląskiego. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Rady PISF.

Piotr Rosołowski »

Piotr Rosołowski - reżyser, scenarzysta, operator ur. 1977 roku. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji w Katowicach oraz stypendysta Academy of Media Arts w Kolonii. Piotr wspólnie z Elwirą Niewierą zrealizował trzy pełnometrażowe filmy dokumentalne: "Efekt Domina" nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz DOK Leipzig, "Książę i Dybuk" uhonorowany Lwem za najlepszy dokument o kinie na 74. Festiwalu Filmowym w Wenecji oraz "Syndrom Hamleta" nagrodzony Grand Prix sekcji Semaine de la critique 75. Festiwalu Filmowego w Locarno. Piotr jest również autorem zdjęć wielu nagradzanych filmów dokumentalnych i fabularnych m.in. nominowanego do Oscara krótkometrażowego filmu "On the Line" w reżyserii Reto Caffi, nominowanego do Oscara krótkometrażowego filmu dokumentalnego "Królik po berlińsku" w reżyserii Bartka Konopki, a także nagradzanego za zdjęcia przez American Cinematographer Magazine filmu dokumentalnego "Ściana cieni" w reżyserii Elizy Kubarskiej.