„DROGA PRZEZ BALTORO”… DO CANNES!
Na początku kwietnia w Cannes odbędzie się kolejna edycja międzynarodowych targów filmów dokumentalnych MIPDoc, a wraz z nią – po raz siódmy – pitching MIPDoc Co-Production Challenge, w którym weźmie udział polski projekt Elizy Kubarskiej.
Obok projektów z Indii, Francji, Belgii, Norwegii oraz Słowenii, wybranych do prezentacji podczas pitchingu MIPDoc Co-Production Challenge znalazł się polski tytuł – Droga przez Baltoro autorstwa Elizy Kubarskiej. Nad selekcją czuwał EDN (European Documentary Network).
Film Droga przez Baltoro jest opowieścią o miłości, pasji i wybaczeniu. Pewnego dnia Karakorum Highway wyrusza karawana, której celem jest dotarcie do znajdującej się na wysokości 5100m bazy pod K2. Droga biegnie lodowcem Baltorojednym z najdłuższych lodowców na ziemi. Ale to nie jest zwykła wyprawa. W karawanie ruszają bohaterowie filmu: Marianna Syrokomska, Hanka Piotrowska i Łukasz Wolf. Niegdyś tą samą drogę pokonywali polscy himalaiści: mama Marianny, tata Hanki i mama Łukasza. Nigdy nie wrócili do domów. U podnóża K2 znajdują się ich groby. Droga zaczyna się na Karakorum Highway — jednej z najwyżej położonych dróg świata. W karawanie pod K2 ruszają nasi bohaterowie: Marianna, Hania i Łukasz, każdy z nich ma swój powód by udać się na tą wędrówkę. Karawana w towarzystwie kilkudziesięciu tragarzy potrwa ponad miesiąc. Aby dojść do celu będzie trzeba pokonać wiele technicznych trudności. Tak naprawdę nie cel się liczy, ale sama droga przez Baltoro, podczas której bohaterowie zmagają się z przeszkodami– nie tylko tymi technicznymi, fizycznymi i obiektywnymi niebezpieczeństwami (długa wędrówka, duże wysokości, niebezpieczne szczeliny) ale przede wszystkim z własnymi wyobrażeniami tej drogi (którą kiedyś pokonywały Halina, Mrówka i Tadeusz), zderzeniem z przeszłością.
Droga przez Baltoro to kolejny po film Elizy Kubarskiej (absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, studentki Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, a jednocześnie alpinistki i podróżniczki), którego tematyka nie tylko dotyka podróży, wypraw wspinaczkowych i zmagań z nimi związanych, ale przede wszystkim uczuć i międzyludzkich relacji.
Co-Production Challenge jest jednym z głównych wydarzeń odbywających się w ramach targów MIPDoc. Podczas tegorocznej sesji pitchingowej producenci zaprezentują swoje projekty przed grupą agentów wiodących stacji telewizyjnych, dystrybutorów, potencjalnych koproducentów, a w tym – grupy profesjonalistów tworzących komisję oceniającą projekty i wybierającą najlepszy z nich. Swój udział jako członkowie jury potwierdzili: Hamish Mykura (Channel 4), Iikka Vehkalahti (YLE TV2) ,Karen Michael (ARTE France), Axel Arno (SVT - Sveriges Television AB) oraz Nick Cohen (BBC).
Warto dodać, że MIPDoc należy do jednych z największych na świecie targów poświęconych wyłącznie filmom dokumentalnym, co potwierdzają chociażby liczby: 1,350 tytułów w bazie biblioteki cyfrowej, 500 firm biorących udział w targach, 400 dystrybutorów i innych profesjonalistów zainteresowanych zakupem filmów. Podczas MIPDOC odbywają się spotkania i negocjacje osób odpowiedzialnych za zakup programów i filmów dokumentalnych dla stacji telewizyjnych, Internetu, VOD i DVD z producentami, dystrybutorami i agentami sprzedaży. Organizowane są również wykłady, seminaria i warsztaty dotyczące dystrybucji i koprodukcji.
Międzynarodowe targi filmu dokumentalnego MIPDoc odbędą się w dniach 2 – 3 kwietnia 2011 roku.
Szczegółowe informację znajdują się na stronie: www.mipworld.com/en/mipdoc/