PAŹDZIERNIK NA FESTIWALACH
Październik pełen jest filmowych festiwali, na których nie brakuje polskich dokumentów. W tym miesiącu nasze produkcje zostaną pokazane m.in. na DocumentArt w Niemczech, Hot Springs w USA czy DocsDF w Meksyku.
Na samym początku miesiąca austriacki festiwal Let’s Cee pokaże „Królową ciszy” Agnieszki Zwiefki i „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej. Ten drugi w pierwszych tygodniach pojawi się też na Filmfest Hamburg, festiwalu Mix Copenhagen w Danii, fARAD w Rumunii, Chicago Film Festival oraz na CinEast Film Festival. W Luksemburgu widzowie zobaczą także „Powstanie Warszawskie” Jana Komasy, „Braci” Wojciecha Staronia, „Naszą klątwę” Tomasza Śliwińskiego oraz „Koniec świata” Moniki Pawluczuk.
W pierwszych dniach października odbył się także festiwal Assim Vivemos w Brazylii, na którym zaprezentowane zostało „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, natomiast w Armenii na festiwalu Apricot Tree w konkursie krótkometrażowych dokumentów walczyły „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk oraz „Pieśń pasterza” Vahrama Mkhitaryana. Polski dokument pojawił się także na festiwalu filmów dla dzieci i młodzieży w Słowenii – pokazano tam „Księżniczkę i mur” Małgorzaty Kozery-Topińskiej.
Na niemieckim festiwalu Eberswalde widzowie zobaczą „Abu Haraz” Macieja Drygasa, a na chorwackim Dokuart „Przywódców” Pawła Ferdka, dokument będzie miał też swój pokaz na International Human Rights Documentary Festival na Litwie.
W Rumunii na Astra Film Festival zagości „Superjednostka”. Dokument Teresy Czepiec pokazany zostanie również w Rotterdamie na Architecture Film Festival, w USA na Laughlin Film Festiwal, hiszpańskiej Granadzie oraz na DokumentArt European Film Festival. W Niemczech na DokumentArt o nagrody rywalizować będą także „Pieśń pasterza”, „Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka oraz „Obiekt” Pauliny Skibińskiej. Ten ostatni pojawi się także na festiwalu w Hamptons w USA, na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rydze, wraz z „Rogalikiem” Pawła Ziemilskiego zaprezentowany będzie na Uppsala Short Film Festival w Szwecji, a razem z „Miejscem” Julii Popławskiej będzie uczestniczył w pokazie na włoskim festiwalu Cinemambiente.
Samo „Miejsce” zostało zaproszone także do konkursu na Festiwalu Filmów Górskich w słowackim Popradzie oraz niemieckim Tegernsee, a także na festiwal Imagine Science w USA. Pojawi się także na DocsDF razem z „Casa Blancą” Aleksandry Maciuszek oraz w USA na Hot Springs wraz z „Punktem wyjścia” i „Końcem świata”.
Październik to dobry miesiąc również dla „Noża w wozie” Vity Marii Drygas. Dokument znalazł się w programie francuskiego Nice Short Film Festival, belgijskiego „Les Enfants Terribles” oraz marokańskiego Tangier International Film Festival. Również w Maroko, ale na Europe Oriente Documentary Film Festiwal zaprezentowana zostanie „Lewa połowa twarzy” Marcina Bortkiewicza. Na greckim festiwalu filmów krótkometrażowych Thess będzie można zobaczyć „Naszą klątwę”, a w Szwajcarii na Lausanne Underground Film & Music Festival „Za to, że żyjemy, czyli punk z Wrocka” Tomasza Nuzbana.
W drugiej połowie miesiąca na Ânûû-rû Âboro w Nowej Kaledonii widzowie zobaczą „Badjao. Duchy z morza” Elizy Kubarskiej, „To tylko marzenia” Jakuba Michnikowskiego oraz „Cotton Dreams” Sandeepa Rampala Balhary. W Turcji na festiwalu dokumentów ekologicznych Bozcaada pokazany zostanie „Sen San Juan” Jana Pawła Trzaski i Joaquina del Paso, natomiast na Wandering Reel Traveling Film Festival – „Dom na głowie” Adama Palenty.
31 października rozpoczną się dwa festiwale, na których będzie można zobaczyć polskie dokumenty. Pierwszy to BANFF Mountain Film and Book Festival w Kanadzie, gdzie w konkursie startuje „Jurek” Pawła Wysoczańskiego. Drugi to hiszpański Miradas Doc , na którym pojawi się sześć polskich produkcji: „Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka, „To tylko marzenia” Jakuba Michnikowskiego, „Salon Sióstr W.” Jakuba Stożka, „Obietnica dzieciństwa” Piotra Morawskiego i Ryszarda Kaczyńskiego, „Superjednostka” oraz „Pieśń pasterza”.