DOKUMENTALISTO, ZGŁOŚ SIĘ NA DOC LAB POLAND 2018!

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND - największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne programy: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO! dla filmów w montażu. Termin przyjmowania zgłoszeń mija 15 stycznia 2018.

DOC LAB POLAND 2018 to program dla filmowców-dokumentalistów (reżyserów i producentów) mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Jest to program konsultacyjny, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Wśród polskich tutorów znajdują się m.in. reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Bartek Konopka, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz, Rafał Listopad, czy Jarosław Kamiński. Eksperci z zagranicy to m.in. szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network – Paul Pauwels, dyrektor programowy EDN – Mikael Opstrup, agenci sprzedaży – Peter Jäger, Irena Taskovski, szefowa produkcji HBO Europe – Hanka Kastelicova, selekcjonerka festiwalu IDFA – Rada Šešić, tutorka EAVE – Lise Lense Møler, czy specjalistka od projektów transmedialnych – Susanna Lotz.

Drugim ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbywają się w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO – z selekcjonerami festiwalowymi i partnerami do dystrybucji. W roku 2017 do grona partnerów DOC LAB POLAND dołączył Warszawski Festiwal Filmowy – w jego trakcie odbywa się trzecia sesja konsultacyjna, a projekty uczestników zostaną zaprezentowane ekspertom, którzy przyjeżdżają także na ten festiwal.

Stawiamy na dokument z autorskim i kreacyjnym podejściem – nie tylko społeczny, ale również historyczny, biograficzny, sportowy czy muzyczny. Zapraszamy projekty pełnometrażowe lub godzinne (52 min) z potencjałem międzynarodowym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor programu.

Szczegółowe informacje:

DOC LAB START przeznaczony jest dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć; udział biorą: reżyser i producent.
Rozwój projektu: konsultacje merytoryczne (ewolucja tematu i dramaturgii, wybór bohaterów i sposobu narracji) oraz producenckie (budżet i plan finansowania), opracowanie koncepcji prezentacji projektu, poszukiwanie partnerów do produkcji i finansowania.
Trzy intensywne sesje: początek kwietnia, przełom maja i czerwiec oraz połowa października. Udział w pitchingu DOCS TO START  podczas KFF Industry na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym i indywidualne spotkania z producentami, regionalnymi funduszami filmowymi, telewizyjnymi redaktorami zamawiającymi,  przedstawicielami TVP, HBO, IAM, portali crowdfundingowych (Wspieram kulturę, Polak potrafi), przedstawicielami zagranicznych marketów koprodukcyjnych (m.in. Amsterdam, Nyon, Lipsk, Toronto, Jihlava, Sheffield i inne) oraz ekspertami (EDN, Tribeca Film Institute i inne).

DOC LAB GO  przeznaczony jest dla filmów w fazie montażu i przygotowanych pierwszych wersji montażowych; udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta.
Konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami. Opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży. Opracowanie strategii festiwalowych.
Trzy intensywne sesje: pierwsza połowa kwietnia, przełom maja i czerwca oraz połowa października. Udział w pitchingu DOCS TO GO! START  podczas KFF Industry na na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym i indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (m.in. IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (m.in. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide Management, First Hand Films, Doc Alliance Films); poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych. DOCS TO GO! jest organizowany od 2012 roku przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Krakowską Fundację Filmową, a od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND.

Opłaty za udział w całym programie wynoszą 600 zł + VAT za osobę (płatne po zaakceptowaniu projektu). Regulamin, szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl
Wypełniony formularz wraz załącznikami należy wysyłać na info@doclab.pl
Termin zgłaszania aplikacji upływa 15 stycznia 2018 o godz. 23:59.
Aplikowanie na program jest bezpłatne.
Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W edycji 2017 pula nagród finansowych i rzeczowych wyniosła ponad 60 000 zł!

Celem DOC LAB POLAND jest pomoc przy nawiązaniu koprodukcji oraz wsparcie dystrybucji i szans festiwalowych realizowanych filmów. Po publicznych prezentacjach odbywa się w sumie ok. 300 indywidualnych spotkań z potencjalnymi partnerami, którzy są nastawieni na poszukiwanie polskich projektów i kontaktów z polską branżą dokumentalną. Rozpoznawalność marki DOC LAB POLAND już teraz przekłada się na późniejszą drogę rozwijanych tu filmów: od 2015 jedyne polskie projekty na DOK Leipizig Coproduction Meeting to te,które brały udział w DOC LAB POLAND;  wszystkie  7  polskich filmów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji festiwalu IDFA,   było rozwijanych w ramach DOC LAB POLAND lub prezentowanych na jednym z pitchingów w Krakowie.
Większość polskich filmów dokumentalnych, które ostatnio zdobywają na świecie laury, przewinęły się przez warsztaty lub pitchingachi DOCS TO  START i DOCS TO GO!: od „Księcia i dybuka” czy „Komunii”, poprzez „Call Me Tony”„Woltę”, aż po „Miss Holocaust” i „21 x Nowy Jork”.

W edycjach DOC LAB POLAND 2015, 2016 i 2017 uczestniczyły po 23 projekty. Udział wzięli m.in. nominowani do Oscara: Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel, Michał Bielawski, Jacob Dammas, Piotr Stasik, Marcin Sauter, Konrad Szołajski, Eliza Kubarska, Maciej Cuske, Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Marek Gajczak, Agnieszka Zwiefka, Aleksandra Maciuszek oraz tacy producenci jak: Anna Wydra, Dawid Janicki, Aneta Zagórska, Witold Bereś, Maciej Kubicki, Krzysztof Szpetmański, Sasha Harari, Anna Gawlita, Mikołaj Pokromski, Małgorzata Zacharko  i inni. Program zebrał świetne opinie:

DOC LAB POLAND to znakomite wydarzenie, zorganizowane w bardzo profesjonalny sposób. Podobne imprezy towarzyszą wielu festiwalom i Kraków jest na pewno wśród najlepszych.
Wieland Speck, szef Panoramy Berlinale

Moje oczekiwania w stosunku do programu zostały 100 razy przewyższone. Znalazłam świetnego zagranicznego koproducenta, toczą się też rozmowy ze stacją telewizyjną HBO. Program był merytorycznie i organizacyjnie bardzo dobrze przygotowany, a nasz projekt uległ zmianie po warsztatach: poprawiłyśmy strukturę filmu i główny temat.
Katarzyna Trzaska, współreżyser i producent „Boskie!”

Uczestnicy programu zrobili wielkie postępy, mam wrażenie, że razem z pozostałymi tutorami byliśmy w stanie pomóc im podążać we właściwym kierunku. Trzymam kciuki za wszystkie projekty, które po raz kolejny dowiodły, że dobry dokument jest silniejszy od fabuły.
Paul Pauwels, tutor, szef European Documentary Network

Warsztaty byłe przeprowadzone modelowo i ze strony organizacyjnej, i merytorycznej. Praca z wybitnymi polskimi dokumentalistami była świetnym doświadczeniem. Możliwość pracy z wybitnymi przedstawicielami dokumentu europejskiego: Leeną Pasanen, Paulem Pauwelsem i Radą Šešić, których wrażliwość, przenikliwość, serdeczność i otwartość do wszystkich projektów dawały mnóstwo pozytywnej energii, pozwoliły naszemu projektowi się rozwinąć.
Maria Krauss, producent „Chciałbym ci powiedzieć wszystko”

Byłem pod wrażeniem jakości projektów i organizacji DOC LAB POLAND. Przygotowanie oficjalnych prezentacji, jak i spotkań indywidualnych może być inspiracją dla branży.
Peter Jäger, AUTLOOK FILMSALES

DOC LAB POLAND stwarza ogromną szansę twórcom do przepracowania pomysłu, celów i planów. Bezlitośnie, ale niesamowicie kreatywnie weryfikuje to, czy wiemy o czym chcemy zrobić film. Nie wyobrażam sobie lepszej okazji do przećwiczenia w bezpiecznych i profesjonalnych warunkach prezentowania swojego projektu. Uważam, że DOC LAB POLAND jest obecnie najlepszym programem rozwoju dla filmów.
Małgorzata Małysa, producentka „Miss Holocaust”

Zaskoczyło mnie to, jak dobrze uczestnicy DOC LAB POLAND odczytują nasze uwagi i jak szybko się uczą. Byłam pod wrażeniem tegorocznych pitchingów.
Leena Pasanen, szefowa DOK Leipzig

 
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest wspierany przez DOK Leipzig, najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeski IDF - Institute of Documentary Film oraz Warszawski Festiwal Filmowy.

fot. Valentyn Voydevych