KFF INDUSTRY PODCZAS 58. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO – PODSUMOWANIE

KFF Market, warsztaty, prezentacje, pitchingi, panele dyskusyjne, spotkania networkingowe, pokazy specjalne. Te i wiele innych ciekawych wydarzeń wypełniło sekcję branżową tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

KFF Industry to część Krakowskiego Festiwalu Filmowego przeznaczona dla profesjonalistów z branży filmowej, w ramach której co roku odbywają się takie wydarzenia, jak: KFF Market, pitchingi Animated In Poland, Docs to Start, Docs to Go!, spotkania koprodukcyjne DOC LAB POLAND Co-production Market, spotkania z ekspertami KFF Industry Meetings, pokazy Docs to Buy i wiele innych. Tegoroczna odsłona KFF Industry zaoferowała gościom festiwalu także profesjonalne warsztaty i panele dyskusyjne. Ponadto, we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym odbyła się Konferencja Focus on Estonia. Wszystkie wydarzenia KFF Industry odbyły się pomiędzy 28 maja a 1 czerwca. Zdecydowana większość z nich miała miejsce w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, będącym jednocześnie Centrum Festiwalowym. KFF Industry zagościło także w Kijów.Centrum i Krakowskim Parku Technologicznym.

KFF MARKET

Do tegorocznej, dwunastej edycji KFF Market zostało zgłoszonych ok. 1200 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, spośród których organizatorzy wybrali ok. 250 tytułów. Wybór najciekawszych dokumentów z Niemiec, Grecji, Włoch, Europy Wschodniej i Centralnej, przygotowany był przez partnerów: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film, Thessaloniki International Documentary Film Festival oraz Festival dei Popoli. Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu targowym online, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece.  W tym roku z wideoteki skorzystało 150 akredytowanych gości, a wśród użytkowników KFM znaleźli się programerzy festiwali: m.in. tak ważnych, jak Venice IFF (Włochy), DOK Leipzig (Niemcy), IDFA (Holandia), Visions du Reel (Szwajcaria), Cinema du Reel (Francja), Doclisboa IFF (Portugalia), dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych. Filmy w wideotece zostały w sumie odtworzone 1788 razy. 63  filmy mają na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 33 razy – była animacja „III” w reżyserii Marty Pajek.

Najczęściej  oglądane polskie filmy:

III, reż. Marta Pajek (animacja)

Krzyżoki, reż. Anna Gawlita (dokument)

1410, reż. Damian Kocur (fabuła)

Over the Limit, reż. Marta Prus (dokument)

Chrystus Narodu, reż. Ewa Drzewicka (animacja)

Siostry, reż. Michał Hytroś (dokument)

Miłość bezwarunkowa, reż. Rafał Łysak (dokument)

Colaholic, reż. Marcin Podolec (animacja)

Radwan, reż. Teresa Czepiec (dokument)

Masterclass, reż. Ewa Drzewicka, Dominika Fedko, Weronika Kuc, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Aleksandra Rylewicz, Grażyna Trela (animacja)

Najczęściej  oglądane zagraniczne filmy:

Of Fathers and Sons, reż. Talal Derki / Niemcy, Syria, Liban, Katar (dokument)

32-Rbit, reż. Victor Orozco Ramirez / Niemcy, Meksyk (animacja)

Tungrus, reż. Rishi Chandna / Indie (dokument)

Fundamental, reż. ShihChieh Chiu / Tajwan (animacja)

Highway Confessions, reż. Elsbeth Fraanje / Holandia (dokument)

White Mama, reż. Zosya Rodkevich, Evgeniya Ostanina / Rosja (dokument)

Augenblicke - a Blink of an Eye, reż. Kiana Naghshineh / Niemcy (animacja)

Take Rabbit, reż. Peter Peake / Wielka Brytania (animacja)

The Saint of Thugs, reż. Maïlys Audouze / Francja (dokument)

Love Immigrant, reż. Ori Netterman, Adi Toledano / Izrael (dokument)

ANIMATED IN POLAND

Tegoroczna formuła Animated in Poland podążyła śladem poprzedniej edycji – dzień przed pitchingiem, 28 maja, wszyscy uczestnicy wzięli udział w szkoleniu przygotowującym do prezentacji projektów, które poprowadził Wim Vanacker – dyrektor Działu Scenariuszowego NISI MASA – European Network of Young Cinema oraz koordynator jednego z najważniejszych pitchingów filmów krótkometrażowych – European Short Pitch i selekcjoner sekcji krótkometrażowej Cannes FF. W tegorocznej sesji pitchingowej, moderowanej przez Zofię Jaroszuk, udział wzięło pięć projektów filmów animowanych w fazie postprodukcji. Zwycięski projekt – „Kaprysia” w reż. Betiny Bożek otrzymał nagrodę w postaci bonu na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu, ufundowaną przez Studio Sound Mind, założone przez Michała Fojcika, natomiast Wyróżnienie Specjalne Centrum Technologii Audiowizualnych w formie 60.000 PLN wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu otrzymał projekt „Red Light Train” w reż. Alicji Kot. Po prezentacjach wszyscy uczestnicy wzięli udział w rozmowach indywidualnych z przedstawicielami zagranicznej branży filmowej.

Wydarzeniem towarzyszącym Animated in Poland był panel dyskusyjny  It’s Short Time!, zorganizowany we współpracy ze Studiem Munka, z okazji 10 rocznicy jego powstania. Podczas spotkania \ paneliści – Wim Vanacker (Cannes Film Festival / European Short Pitch), Sarah Schlüssel (Berlinale IFF), Enrico Vannucci (Venice IFF), Christoph Bovermann (European Film Academy) oraz moderator Laurence Boyce (PÖFF Shorts) dyskutowali m.in. o aktualnym statusie krótkich form filmowych, platformach do najskuteczniejszego ich rozpowszechniania oraz o tym, czy obecny rynek filmowy sprzyja produkcjom krótkometrażowym i gdzie szukać funduszy na takie filmy.

DOCS TO START, DOCS TO GO!

Po raz czwarty w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbyła się sesja II warsztatów DOC LAB POLAND, współorganizowanych przez Fundację im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy warsztatów DOC LAB START pod okiem tutorów i ekspertów – Leeny Pasanen (DOK Leipzig), Daniela Salzwedela (ma.ja.de) oraz Rady Šešić (Sarajevo FF/IDFA) rozwijali swoje projekty w fazie developmentu. Uczestnikom warsztatów DOC LAB GO pomagali natomiast Stefan Kloos (Rise and Shine Film Sales) i Debra Zimmerman (Women Make Movies).  Zwieńczeniem warsztatów były dwie sesje pitchingowe: DOCS TO START i DOCS TO GO!

Pitching DOCS TO START  to prezentacja projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jej celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także dystrybutorom i agentom sprzedaży oraz selekcjonerom z najważniejszych festiwali. W ramach DOCS TO START zaprezentowano 13 projektów. Spotkanie poprowadziła Rada Šešić.

Po pitchingach reprezentanci projektów odbyli ponad trzygodzinne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami koprodukcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych, m.in. Insel Film, Yuzu Productions, Corso Film, East Doc Platform, Emerging Producers, Pitching du reel, DOK Industry, ARTE, Current Time TV,TVP, HBO Europe.

Pitching DOCS TO GO!, wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej przy współpracy z Fundacją Filmową Władysława Ślesickiego, odbył się w Krakowie po raz siódmy. Celem pitchingu jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. W ramach DOCS TO GO! zaprezentowano 8 projektów. W roli moderatorki pitchingu wystąpiła Debra Zimmerman.

Po prezentacjach wszyscy przedstawiciele projektów spotkali się z ekspertami, selekcjonerami festiwali, dystrybutorami i agentami sprzedaży. Do konsultacji zaproszeni zostali reprezentanci: Open City Doc  London (Wielka Brytania) , Visions du Réel (Szwajcaria), IDFA (Holandia) DOK Leipzig (Niemcy), Festival dei Popoli (Włochy), Doc Lisboa (Portugalia), Cats&Docs (Francja), Deckert Distribution (Niemcy), Sindicado (Kanada), Visible Film (Belgia), Doc Incubator (Czechy).

W tym roku nagrodzone zostały następujące projekty:

za najlepszy projekt i prezentację w ramach DOCS TO START:

NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu „Skandal!” reż. Bartosz Paduch, prod. Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński / Fundacja „W To Mi Graj”

NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu „Spacer z aniołami”, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Tomasz Wysokiński /Ayahuasca Project

NAGRODA LIGHTCRAFT – projekt filmu „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska, prod. Monika Braid /Braidmade Films

WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt filmu „Lekcje z demokracji”, reż. Michał Helwak, prod. Marcin Wierzchosławski / Metro Films

WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt filmu „Ambulans Polska – Syria”, reż. Aleksander Zalewski, prod. Anna Kubik Sobala / Aksamit

 

za najlepszy projekt i prezentację w ramach DOCS TO GO!:

NAGRODA COLOROFFON – projekt filmu „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja, prod. Anna Stylińska / Fundacja Widok

WYRÓŻNIENIE INSTYTUTU FILMU DOKUMENTALNEGO  – projekt filmu „Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita / Kijora Film

 

Pokazy DOCS TO BUY

Już po raz trzeci w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego zorganizowano zamknięte, przeznaczone dla zagranicznych dystrybutorów, pokazy branżowe najnowszych polskich dokumentów, które światową  premierę miały na KFF, bądź były jeszcze przed premierą. Tegoroczne pokazy DOCS TO BUY objęły 7 filmów z dużym międzynarodowym potencjałem sprzedażowym. Przedstawiciele filmów mieli okazję spotkać się z dystrybutorami VOD i platform pitchingowych, m.in. Doc Alliance Films (Czechy), Pantaflix (Niemcy), FilmDoo (Australia), FilmIn (Hiszpania), Preciosa Media (Kolumbia).

KONFERENCJA: FOCUS ON ESTONIA i DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET

Specjalnym gościem tegorocznej 58. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia estońska. Program „Fokus na Estonię” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych estońskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych oraz animowanych. Ważnym wydarzeniem branżowym sekcji była, odbywająca się na terenie Krakowskiego Parku Technologicznego, konferencja Focus on Estonia, której główną osią była prezentacja modelu funkcjonowania kinematografii estońskiej – od najważniejszych filmów i reżyserów estońskich, poprzez filmowe instytucje i festiwale, aż do produkcji i finansowania filmów dokumentalnych. Konferencja została podzielona na dwa panele tematyczne. W pierwszym – dotyczącym panoramy kinematografii estońskiej – udział wzięli: Priit Pärn (Estonian Academy of Arts: Animation Department), Priit Tender (Festiwal PÖFF Shorts), Riho Västrik (Baltic Film, Media, Arts and Communication School/Vesilind), Filipp Kruusvall (DocPoint Tallinn), w drugim panelu – dotyczącym produkcji i finansowania filmów dokumentalnych w Estonii – udział wzięli: Kaarel Kuurmaa (Estonian Film Institute), Karlo Funk (Estonian Public Broadcasting), Marianna Kaat (Baltic Film Production). Wydarzenie moderował Laurence Boyce (Festival Black Nights - PÖFF Shorts).

Wydarzeniem towarzyszącym Konferencji był współorganizowany przez Fundację im. Władysława Ślesickiego Doc Lab Poland Co-production Market – międzynarodowe spotkania koprodukcyjne dla zaproszonych producentów, którzy otwarci są na współpracę z Polską, w tym także producentów z Estonii. Podczas trwających prawie cały dzień spotkań polscy producenci mieli okazję porozmawiać z partnerami z Niemiec, Czech, Hiszpanii, Rosji, Finlandii, Ukrainy, Węgier, Białorusi i Gruzji. Oprócz indywidualnych spotkań w formule one-on-one, odbyły się prezentacje dotyczące możliwości koprodukcji z Niemcami czy z Francją, współpracy z TVP lub ARTE, a także przybliżające amerykański model dystrybucji filmów dokumentalnych na przykładzie Women Make Movies, organizacji kierowanej przez Debrę Zimmerman.

Partnerem konferencji był Krakowski Park Technologiczny, a partnerami Marketu – Krakowski Park Technologiczny i TVP. Partnerami Focus on Estonia byli: Estoński Instytut Filmowy, Ambasada Estonii w Warszawie, Estonia 100.

MASTERCLASS, PREZENTACJE, SEMINARIA, SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Podczas lekcji mistrzowskiej Sergei Loznitsa opowiedział o swojej pracy, która oscyluje między dokumentem i fabułą. Osiągnąwszy spójność i balans w tworzeniu dzieł różnych gatunków, był on w stanie wyjawić uczestnikom, w jaki sposób dobierać środki, takie jak ograniczony montaż, statyczne i długie ujęcia, czy złożona wyłączne z diegetycznych dźwięków ścieżka, aby uzyskać realistyczny obraz filmowy. Naturalnym następstwem była dyskusja o statusie reżysera oraz jego „niewidzialnej obecności” w stworzonym dziele. W kontekście twórczości dokumentalnej Loznitsa wyjaśnił, jak umiejętnie używać materiałów archiwalnych oraz doświadczeń z własnego życia. Ponadto, Laureat Smoka Smoków pokazał fragmenty swoich filmów krok po kroku wyjaśniając, jak przekłada dokumentalne materiały wideo na obraz fikcyjny.

W Pałacu Krzysztofory odbyły się dwa spotkania współorganizowane przez Krakowski Festiwal Filmowy i Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Panel i konsultacje: prawne aspekty wykorzystania muzyki w filmie dotyczył zagadnień użycia muzyka w filmie. Podczas wydarzenia podjęte zostały tematy związane z licencjami, użyciem muzyki w formie cytatu, kontaktem z ZAIKS-em oraz umowami z muzykami w świetle najnowszego orzecznictwa. Gośćmi spotkania byli: Michał Woźniak, kompozytor muzyki m.in. do filmów „Pani z przedszkola”, „Pan T.” i „Obława”, radiowiec, muzyk, realizator dźwięku i producent muzyczny, Petro Aleksowski i Michał Jacaszek (reżyser i kompozytor filmu „Przerwana misja”, prezentowanego w sekcji Polska Panorama 58. Krakowskiego FF) oraz Maciej Bochniak i Mikołaj Pokromski (reżyser i producent filmu „Ethiopiques – muzyka duszy” prezentowanego w konkursie DocFilmMusic 58. Krakowskiego FF). Spotkanie prowadził adwokat Marcin Lassota. W panelu Muzyka w dokumencie: oczekiwania kontra ambicje gościli Petro Aleksowski i Michał Jacaszek oraz Marta Prus, Maciej Kubicki i Mikołaj Stroiński (reżyserka, producent i kompozytor filmu „Over the Limit”, prezentowanego w Konkursie Polskim i Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym 58. Krakowskiego FF). Rozmowę poprowadziła Dagmara Romanowska.

W trakcie Festiwalu, od poniedziałku do piątku odbywały się KFF Industry meetings -  indywidualne spotkania (w formule one-on-one) z obecnymi na Krakowskim Festiwalu Filmowym gośćmi z  branży filmowej  (dystrybutorami, agentami sprzedaży, kupującymi, programerami festiwalowymi, ekspertami, konsultantami). Spotkania skierowane były do producentów, twórców filmowych i innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i miały formę maksymalnie 10 minutowych konsultacji. Po trwających godzinę spotkaniach, uczestnicy przenosili się piętro wyżej, aby w mniej formalnej atmosferze, przy lampce wina, kontynuować dyskusje na KFF Industry Drink – zorganizowanych we współpracy z: SPPA, Studiem Munka, Krakowską Fundacją Filmową, Pitch the Doc i FILM PRO.

 

więcej na: www.krakowfilmfestival.pl

Producent KFF Industry: Krakowska Fundacja Filmowa

Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commision, Małopolski Ogród Sztuki, AMSO, Krakowski Park Technologiczny, Centrum Technologii Audiowizualnych,  Soundmind, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie,  Kancelaria Lassota

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Miasta Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego

Patronat medialny: Film PRO, TELE PRO, Film &TV Kamera, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations

Zdjęcia: Agnieszka Fiejka, Katarzyna Wilk, Ewa Stapińska