„DZIWOR” I „KRZYŻOKI” NA DOC LAB POLAND HOT SELECTION 2019

DOC LAB POLAND zaprasza we wtorek 17 września o godz. 20.00 do KIna Iluzjon na pokaz filmów „Krzyżoki” Anny Gawlity oraz „Dziwor” Pawła Dyllusa, organizowany w cyklu Doc Lab Poland Hot Selection 2019, prezentującym najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat. Po seansie spotkanie z twórcami poprowadzi Magdalena Juszczyk. Wstęp wolny!

„Krzyżoki”, reż. Anna Gawlita

20 minut

W pewnej wsi w okolicach Opola trwają obchody Niedzieli Wielkanocnej. Ludzie zbierają się przed kościołem, ale tłoczą się tu również konie. To tradycyjny element obchodów świąt, na które składają się modlitwy, konny objazd wokół pobliskich zabudowań oraz żarliwe śpiewy zakrapiane alkoholem. Enigmatyczny montaż i czarno-białe zdjęcia oddają podniosłą atmosferę święta, w którym sacrum łączy się z profanum w przedziwnej gonitwie. Patronuje jej niewielka figurka Chrystusa Zmartwychwstałego. 

Reżyseria i scenariusz - Anna Gawlita
Produkcja – Anna Gawlita (Kijora Film)
Zdjęcia i montaż - Tomasz Wolski
Dźwięk - Marcin Lenarczyk, Anna Gawlita
Muzyka - Michał Górczyński

Film otrzymał Złotą żabę na Międzynarodowym Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage (dzięki tej nagrodzie film ten będzie mógł się ubiegać o nominację do Oscara w roku 2020). Nagrodę Jury na Busan International Short Film Festival w Korei, wyróżnienie Festiwalu Filmowym Opolskie Lamy, Wyróżnienie Jury na Festiwal Mediów Człowiek w zagrożeniu.

Anna Gawlita - nagrodzona jako najlepsza producentka na Festiwalu Era Nowe Horyzonty (2008) i Krakowskim Festiwalu Filmowym (2017). Skupia się na filmach z silną autorską wizją. Prezes zarządu Kijora Film. Uczestniczka Berlinale Talents, Emerging Producers Programme, EKRAN + w Szkole Wajdy. Obecnie pracuje nad debiutem artystki wizualnej Agnieszki Polskiej - filmem fabularnym pt. „Hura, wciąż żyjemy”. Flm dokumentalny pt. „Krzyżoki” jest samodzielnym debiutem reżyserskim Anny Gawlity.

 

„Dziwor”, reż. Paweł Dyllus

29 minut

Po długiej przerwie, niezwykły artysta i reżyser - Bogdan Dziworski powraca by zrobić swój nowy film - „Plus minus, czyli podróże muchy na wschód”. Podczas pracy na planie rodzi się niezwykła relacja pomiędzy starszym twórcą a młodszym operatorem - Pawłem Dyllusem, który stara się dotrzeć do Dziworskiego i poznać odpowiedzi na nurtujące go pytania. - Postanowiłem po prostu nie wyłączać kamery - mówi Dyllus. Przed kamerą odsłania się wyjątkowa relacja twórców. Już nie uczeń i pedagog, ale jak równy z równym wyruszają w drogę by razem zrobić film, na który Bogdan Dziworski kazał publiczności czekać prawie 25 lat. Widzowie mogą go niejako podejrzeć w pracy na planie, przygotowaniach i prywatnych rozmowach z operatorem. W filmie znajdziemy fragmenty najwybitniejszych dzieł Dziworskiego - „Hokej” i „Kilka opowieści o człowieku”. Pokazane są również jego znane na całym świecie fotografie.

Reżyseria i scenariusz - Paweł Dyllus
Produkcja - Brygida Dyllus, Paweł Dyllus (Dyllus Film)
Zdjęcia - Paweł Dyllus
Montaż - Katarzyna Leśniak
Dźwięk - Paweł Uszyński 

W 2019 r. „Dziwor” otrzymał Nagrodą Specjalną Legalnej Kultury dla filmu krótkometrażowego za "zamknięcie w kadrze tego, co nie mieści się w głowie” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film”. Projekt filmu „Dziwor” był w 2017 r. laureatem nagrody DOC LAB POLAND - został wyróżniony przez Institute of Documentary Film z Pragi oraz zaproszony na Project Market.

Paweł Dyllus - operator filmowy, autor zdjęć do filmów fabularnych, krótkometrażowych i dokumentalnych. Ukończył Realizację Obrazu na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. „Dziwor” jest jego debiutem reżyserskim. Z Bogdanem Dziworskim współpracował jako operator filmu „Plus minus, czyli podróże muchy na wschód”. Otrzymał Nagrodę PSC 2017, a także nominację do Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł” za zdjęcia do filmu „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy. W 2014 r. za zdjęcia do „Chce się żyć” tego reżysera,  był nominowany do Nagrody PSC 2014. Na Festiwalu Camerimage otrzymał Złotą Kijankę i Wyróżnienie Specjalne Panavision za zdjęcia do „Sezonu na kaczki” Julii Ruszkiewicz.

Prowadząca Magdalena Juszczyk

Dziennikarka radiowa i telewizyjna (Radio Jazz, Radio PiN, Dwójka Polskie Radio, Telewizja Kino Polska, Canal+), autorka audycji poświęconych kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem kina (jej autorski "Program obowiązkowy" Telewizji Kino Polska otrzymał w 2017 r. nominację do Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Jako moderatorka spotkań autorskich i debat współpracuje między innymi z dystrybutorami filmowymi, festiwalami, Filmoteką Narodową, Narodowym Instytutem Dziedzictwa, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" oraz DOC LAB POLAND.

Link do wydarzenia ana Facebooku: https://www.facebook.com/events/475194876659553/

Wstęp wolny.
 

DOC LAB POLAND HOT SELECTION to cykl pokazów najciekawszych i najbardziej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat i spotkań z twórcami. Pierwsza projekcja - „Królowej ciszy” Agnieszki Zwiefki odbyła się w grudniu 2016 roku. W następnym roku pokazanych zostało sześć filmów, między innymi: „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka, „Badjao. Duchy z morza” Elizy Kubarskiej i „Miss Holocaust” Michaliny Musielak. W 2018 r. HOT SELECTION otworzył pokaz laureata Festiwalu IDFA, filmu „Call me Tony” w reżyserii Klaudiusza Chrostowskiego. Drugim prezentowanym w cyklu dokumentem był nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Książę i Dybuk”, trzecim – obsypany nagrodami „Over the limit” Marty Prus. Swoje filmy pokazywali również: Tomasz Drozdowicz - „Koncert na dwoje”, Rafał Łysak - „Miłość bezwarunkowa”, Marcin Sauter - „Urosłam kiedy spałaś” i „Żalanasz” oraz „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski. 

W tym roku cykl DOC LAB POLAND HOT SELECTION otworzył pokaz filmu „Desert Coffee” Michaela Lypińskiego, 9 września zobaczymy film „Diagnosis” Ewy Podgórskiej. Oprócz filmów „Dziwor” Pawła Dylusa i „Krzyżoki” Anny Gawlity pokazane zostaną również „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „In touch” Pawła Ziemilskiego oraz „Dziś, jutro … wczoraj” Diany Kadłubowskiej i Krzysztofa Kadłubowskiego. 


DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla profesjonalnych dokumentalistów, łączący konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla potencjalnych partnerów: producentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych pięciu edycji jest ok. 120 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach programu odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego na KFF (co roku ponad ok. 40 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT - programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie oraz IMPAKT-u - skierowanego do producentów będących na początku drogi zawodowej (zrealizowany maksymalnie jeden film pełnometrażowy), którzy chcą wspólnie z twórcami, przy wsparciu ekspertów, przygotowywać się do pracy nad swoimi projektami.

Program jest organizowany we współpracy DOC LAB POLAND z Krakowskim Festiwalem Filmowym, DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.

Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.

Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera, FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura.

Więcej na: www.doclab.pl i fundfilm.pl