NAGRODY DOC LAB POLAND ROZDANE PODCZAS 56. KFF
W sobotę, 4 czerwca, na uroczystej gali zakończenia 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostały wręczone nagrody dla najciekawszych projektów programu dla profesjonalnych dokumentalistów DOC LAB POLAND, o łącznej wartości ponad 70 000 zł. Program zakończył się dużym sukcesem: w ramach prezentacji DOCS TO START I DOCS TO GO!, a także DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET odbyło się blisko 450 koprodukcyjnych i dystrybucyjnych.
W Krakowie zakończyła się druga, najważniejsza sesja największego w Polsce programu dla filmowców-dokumentalistów DOC LAB POLAND, w której wzięło udział 18 polskich projektów dokumentalnych i dodatkowo ponad 40 producentów z Polski i zagranicy. Na sesję złożyły się bardzo intensywne warsztaty i konsultacje, a przede wszystkim publiczne prezentacje projektów i serie indywidualnych spotkań z potencjalnymi partnerami: producentami, dystrybutorami, agentami sprzedaży, przedstawicielami festiwali i telewizji.
Najciekawsze projekty DOC LAB POLAND zostały nagrodzone, a nagrody zostały wręczone na uroczystej gali zakończenia 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dwie nagrody i dwa wyróżnienia przyznane zostały projektom uczestniczącym w prezentacji DOCS TO START, przeznaczonej dla filmów dokumentalnych w fazie rozwoju:
Nagrodę HBO w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt filmu „Bojleska”, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski / BOFFO.
Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego w postaci bonu na usługi produkcyjne i postprodukcyjne o wartości 25 000 zł, powędrowała do „Studium chaosu”, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz / ARTON FOUNDATION.
Wyróżnieniem DOK Leipzig wraz z zaproszeniem na market została uhonorowana „Wolta”, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak / LAVA FILMS.
Wyróżnienie European Documentary Network wraz zaproszeniem na warsztaty Lisbon Doc otrzymuje „Misja”, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara / TRZY FILM.
Do projektów uczestniczących DOCS TO GO! – prezentacji dla filmów dokumentalnych w fazie zaawansowanego montażu – trafiły dwie nagrody i jedno wyróżnienie:
Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 10 000 zł dostała „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva / JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION.
Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 zł otrzymał „Najbrzydszy samochód świata”, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak / ANAGRAM.
Wyróżnienie East Doc Platform i zaproszenie na Project Market trafiło do projektu „Wieś pływających krów”, reż. i prod. Katarzyna Trzaska / ZYGIZAGA.
Projekty zebrały bardzo dobre opinie światowych ekspertów: producentów, przedstawicieli festiwali, telewizji, agentów sprzedaży. Po prezentacjach eksperci odbyli indywidualne spotkania z przedstawicielami projektów (reżyserami i producentami), które mają zapoczątkować współpracę, zarówno koprodukcyjną, jak i dystrybucyjną. W ramach programu odbył się DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, również dla producentów, którzy nie uczestniczyli w samym programie. Wzięło w nim udział ponad 40 takich dodatkowych uczestników, z Polski i z zagranicy.
- Tegoroczna edycja najważniejszej, krakowskiej sesji programu DOC LAB POLAND zakończyła się dużym sukcesem - mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND. - W sumie udało na się zorganizować blisko 450 spotkań, konsultacyjnych i koprodukcyjnych. Ta liczba oczywiście robi wrażenie, ale najważniejszy będzie efekt spotkań, a już teraz wiemy, że część z nich przełoży się na konkretną współpracę. Jednak najważniejsza jest jakość. Jestem przekonany, że z przedstawionych w ramach DOC LAB POLAND projektów powstaną naprawdę doskonałe filmy dokumentalne: niektóre zabawne, czy wręcz komediowe, inne poruszające, a nawet szokujące. Mocno trzymamy za nie kciuki!
Uczestnicy DOC LAB POLAND korzystali z porad cenionych w branży międzynarodowych ekspertów. Z programem współpracuje szefowa najważniejszego niemieckiego festiwalu dokumentalnego DOK Leipzig - Leena Pasanen, szef European Documentary Network - Paul Pauwels, dyrektor programowy EDN - Mikael Opstrup, selekcjonerka festiwalowa - Rada Šešić, szefowa industry kanadyjskiego festiwalu Hot Docs - Elizabeth Radshaw, agenci sprzedaży - Peter Jäger i Xavier Henry-Rashid. Polskimi konsultantami programu, którzy doradzali uczestnikom podczas sesji kwietniowej, są czołowi polscy filmowcy: Maria Zmarz-Koczanowicz, Lidia Duda, Paweł Łoziński, Bartek Konopka, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz, Jarosław Kamiński, wiodący producenci, specjaliści od promocji, dystrybucji i festiwali.
Dwie uczestniczki DOC LAB POLAND i konsultantka były jednocześnie jurorkami Festiwalu. W Konkursie Polskim filmy oceniała Agnieszka Zwiefka, która za „Królową ciszy” otrzymała wiele międzynarodowych nagród, m.in. Srebrny Róg na 55. Krakowskim Festiwalu Filmowym i Wielki Złoty Nanuk na festiwalu Flahertiana. W Jury Konkursu Krótkometrażowego filmy oceniała Aleksandra Maciuszek, reżyserka nagrodzona na 55. KFF Złotym Lajkonikiem oraz Srebrnym Rogiem. W jury Konkursu DOCFILMMUSIC zasiadała konsultantka DOC LAB POLAND – Elizabeth Radshaw, dyrektorka programów Industry na Festiwalu Hot Docs w Toronto.
NAGRODZENE PROJEKTY DOC LAB POLAND
„Bojleska”, reżyseria: Bogna Kowalczyk, produkcja: Tomasz Morawski, Boffo
Była gwiazda peerelowskiej sceny Drag Queen – Madame Lula (75 lat) próbuje odnaleźć się we współczesnym świecie bojleski, by na nowo stać się częścią dragowej warszawskiej bohemy. Stojące przed nią wyzwania skłaniają do opowieści o tym, jak to kiedyś bywało.
„Studium Chaosu czyli traktat o Krzysztofie Niemczyku”, reżyseria: Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, produkcja: Marika Kuźmicz, Arton Foundation
Krzysztof Niemczyk (1938-1994), słynny w kręgu Tadeusza Kantora krakowski artysta, później znienawidzony i zapomniany. Był pisarzem, performerem, jedynym polskim artystą queer. Obnażał wszelkie zakłamanie – konwenansów społecznych, sytemu politycznego. Nie bał się naruszać opresyjnego systemu PRL-u. W 1968 roku napisał powieść „Kurtyzana i pisklęta, czyli krzywe zwierciadło namiętnego działania albo inaczej studium chaosu”, którą we Francji okrzyknięto jednym z największych dzieł literatury polskiej drugiej połowy XX wieku, a w Polsce książka przeszła bez większego echa. Tadeusz Kantor powiedział kiedyś o Niemczyku: „Nie myślcie, że jakiekolwiek społeczeństwo byłoby zdolne go zaakceptować”.
„Wolta”, reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produkcja: Agnieszka Wasiak, LAVA Films
Amatorski klub sportowy UKS Volteo podejmuje się walki o wejście do woltyżerskiej kadry narodowej. Jego zawodniczki nie zdają sobie sprawy jak wiele wyrzeczeń wiąże się z tą decyzją. Najważniejsza jest dla nich szansa zmierzenia się z dotychczasowymi idolami na międzynarodowej olimpiadzie jeździeckiej w Aachen. Trzy bohaterki – dziewczynka, nastolatka i młoda kobieta – wspólnie walczą o sukces drużyny, jednocześnie konfrontując się z własnym dojrzewaniem.
"Misja”, reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara, Trzy Film
Opowieść o polskim egiptologu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim jest u progu dokonania wielkiego odkrycia. Jeśli mu się uda, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii. Bohater „Misji” jest z jednej strony poszukiwaczem skarbów, jak Indiana Jones i ciekawym świata naukowcem – „człowiekiem renesansu”, a z drugiej zakochanym od 45 lat mężem, piszącym romantyczne wiersze do żony.
„Miłość bezwarunkowa”, reżyseria: Rafał Łysak, produkcja: Jacek Bławut, Victoria Ogneva, Jacek Bławut Film Production
Czy porozumienie między 80-letnią skrajnie religijną kobietą i jej wnukiem gejem jest możliwe? Czy są w stanie przekroczyć swoją wiarę i przekonania w imię miłości? Dokument jest osobistą historią reżysera. Od dzieciństwa wychowywała go babcia Teresa, którą traktuje jak drugą mamę. Dla Teresy rodzina jest najważniejszą wartością w życiu. Jej mąż od wielu lat nie żyje, córka wyprowadziła się z miasta, siostra żyje swoim życiem, więc całą swoją miłość i uwagę skupiła na swoim wnuku – ukochanym do momentu, gdy powiedział jej o swoim homoseksualizmie. Ta wiadomość złamała jej serce. Jednak mimo wszystko oboje próbują zrozumieć racje drugiej strony i nie przestają się kochać.
„Najbrzydszy samochód świata”, reżyseria i produkcja: Grzegorz Szczepaniak, ANAGRAM
70-letni Bogdan, nie ma nic oprócz 51-letniego wartburga, samochodu, który zwyciężył w konkursie na Najbrzydszy Samochód Polski 2015 oraz nikogo prócz 94-letniej matki Kazimiery, z którą kiedy tylko może podróżuje swoim wartburgiem po całej Polsce. Gdy wybuchła II wojna światowa, mama Bogdana miała 18 lat. Pomimo swojego wieku (94 lata) Kazimiera jest w wyjątkowo dobrej formie. Jednak Bogdan liczy się z tym, że mama może w każdej chwili odejść. Chciałby z nią odbyć jeszcze jedną, być może ostatnią, podróż do miejsca, gdzie została przymusowo zabrana do pracy podczas wojny. Bogdan postanawia przygotować swojego wartburga i wyruszyć z mamą w podróż - z rodzinnych podwarszawskich Marek do miasta Schoenebeck jest ok 750 km.
„Wieś pływających krów”, reżyseria produkcja: Katarzyna Trzaska, ZYGIZAGA
Trójka ekologicznie uświadomionych i alternatywnie żyjących młodych Berlińczyków wyrusza wakacyjnie na Wschód, również do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Zatrzymują się na dłużej w małej wiosce przy białoruskiej granicy gdzie wynajmują drewnianą chatę od miejscowego rolnika. Spacerują, fotografują okoliczną przyrodę, medytują, ćwiczą akro-yogę, uczą się zbierać grzyby, modlą się do księżyca, współczują zwierzętom hodowlanym, myją się nago przy studni, jedzą warzywa znalezione w śmietniku za sklepem spożywczym, aby zmniejszyć straty żywnościowe na naszej planecie. Dla miejscowych są bardziej egzotyczni niż jacykolwiek inni obcokrajowcy widziani na żywo czy w telewizji. Wzajemna obserwacja i wymiana poglądów rozwija obie strony, a jednocześnie jest źródłem humoru. Jak zmienią się bohaterowie z obu stron pod wpływem tego nietypowego spotkania?
Organizatorem największego polskiego programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym - Krakowski Festiwal Filmowy. Sama prezentacja DOCS TO GO! jest organizowana od 2012 roku przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Krakowską Fundację Filmową, a od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND. Program jest wspierany przez DOK Leipzig - najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych i EDN - European Documentary Network. Głównymi Partnerami są: Culture.pl oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej, a Partnerami-współorganizatorami: HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Kancelaria Prawna MKZ Partnerzy i Kancelaria Radców Prawnych Balewski Gryziak Słoma, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowski Klaster Filmowy i Krakowski Park Technologiczny. Partnerami: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i Film Commission Poland, a Patroni medialni to: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV Kamera, Polish Docs, Tygodnik Powszechny, TVP Kultura i Warszawski Serwis Kulturalny.
Szczegółowe informacje o programie na: www.doclab.pl