RUSZA NABÓR NA DOC LAB POLAND 2022
Już po raz ósmy Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia składać do 17 stycznia.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji są publiczne pitchingi projektów - Docs to Start i Docs to Go - na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali – co roku odbywa się ich ok. 350.
Podczas dotychczasowych siedmiu edycji, przez program przewinęli się twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Piotr Stasik, Eliza Kubarska, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Agnieszka Zwiefka.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich rozwoju i powstania. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie największych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, pomysłodawca i dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2022 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować się na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji; pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: początek kwietnia, przełom maja i czerwca (w ramach KFF Industry) i trzecia, opcjonalna sesja w połowie października oraz udział w pitchingu DOCS TO START na 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym, po którym istnieje możliwość odbycia indywidualnych spotkań z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami; opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, opracowanie strategii festiwalowych. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza połowa kwietnia, przełom maja i czerwca (w ramach KFF Industry) i trzecia, opcjonalna sesja w połowie października. Pitching DOCS TO GO na 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Opłata za udział w całym programie wynosi 1800 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 80 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na stronie www.doclab.pl od 13 grudnia 2021 roku do 17 stycznia 2022 roku, do godz. 23:59.
Podczas dotychczasowych 7. edycji DOC LAB POLAND uczestnicy programu mieli okazję konsultować swoje projekty z takimi ekspertami, jak uznani polscy dokumentaliści: Lidia Duda, Jacek Bławut, Paweł Łoziński, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, producenci: Anna Wydra, Mariusz Włodarski; międzynarodowi eksperci rynku kina dokumentalnego m.in. Lise Lense-Møller – producentka i dyrektor zarządzający Magic Hour Films, Peter Jäger – szef AUTLOOK Filmsales GmbH, Brigid O’Shea – była szefowa DOK Leipzig Industry, Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova i wielu innych.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody finansowe i rzeczowe – w postaci bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2021 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 70 000 zł. Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN, Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN, Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN, Nagroda Lunapark – usługa korekcji barwnej o wartości 15 000 PLN, zaproszenie na DOK Leipzig Co-Pro Meetings, czy zaproszenie na East Doc Platform.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ponad 170 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 70 filmów zdobywających laury na całym świecie. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji). Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.
W 2021 roku partnerami programu byli: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Telewizja Polska S.A., kancelaria MKZ Partnerzy, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy, Smakjam, MX35 oraz Lunapark. Patronami medialnymi byli: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, Film New Europe, Cinema.pl, Filmowe Centrum Festiwalowe i Magazyn Filmowy SFP.
Więcej informacji na doclab.pl.
Informacja prasowa