DOC LAB POLAND 2017 WYSTARTOWAŁ! PRZEDSTAWIAMY KONSULTANTÓW

W poniedziałek rozpoczęła się pierwsza tegoroczna sesja DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu dla dokumentalistów. Warsztaty potrwają do 13 kwietnia. Bierze w nich udział 18 projektów filmów dokumentalnych, reprezentowanych przez reżyserów i producentów.

W Mazowieckim Instytucie Kultury i siedzibie Mazovia Warsaw Film Commission rozpoczęły się warsztaty trzeciej edycji programu DOC LAB POLAND. Ich uczestnicy będą pracować nad swoimi projektami filmów dokumentalnych. Warszawskie warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z szefami DOK Leipzig i European Documentary Network, pracę nad budżetami i planami finansowymi itp. Konsultantami w tym roku będą:

Leena Pasanen – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory – instytutu kultury przy Ambasdzie Finlandii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publiczne YLE była odpowiedzialna za redakcje dokumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertem i wykładowcą.

Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, wcześniej dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Paweł Łoziński – reżyser, scenarzysta, producent filmów dokumentalnych i fabularnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Autor wielu filmów dokumentalnych, m.in.: „Miejsce urodzenia” (1992), „Taka historia” (1999), „Siostry” (1999), „Między drzwiami” (2004), „Wygnańcy” (2005), „Kici, kici” (2008), „Chemia” (2009), „Ojciec i syn” (2013). Debiutem fabularnym zaś i jedynym jak dotychczas filmem fabularnym w dorobku reżysera, był zrealizowany w 1996 film „Kratka”. W ostatnich latach Paweł Łoziński także produkuje swoje filmy. Paweł Łoziński jest laureatem wielu nagród głównych na festiwalach filmowych, m.in. nagrody za debiut reżyserski za film „Kratka” na Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni (1996), Złotego Lajkonika za filmy „Taka historia” i „Siostry” na festiwalu polskich filmów w Krakowie (1999) i głównej nagrody za „Taką historię” na festiwalu w Lipsku (1999).

Maria Zmarz-Koczanowicz – reżyserka, scenarzystka, jedna z najbardziej znanych polskich dokumentalistek. Zrealizowała około 50 filmów, które tworzą najpełniejszy, subiektywny dokument polskich przemian wolnościowych ostatnich dekad. Jej filmy mają atrakcyjną telewizyjną formę, błyskotliwy, gęsty montaż – ale jest w nich zawsze obecne spojrzenie autorki. Są to zbiorowe portrety grup pokoleniowych („Pokolenie 89”), jak sylwetki wybitnych artystów i intelektualistów (Czesław Miłosz, Leszek Kołakowski, Jerzy Turowicz, Jerzy Grotowski) – wszystkie one składają się na dziennik polskiego inteligenta, świadka epoki pełnej wielkich nadziei, wychylonego w przyszłość. Filmy dokumentalne Marii Zmarz-Koczanowicz prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając liczne nagrody (m.in. Urząd, 1986 — Złoty Smok i Lajkonik w Krakowie, Główna Nagroda na festiwalu Cinéma du Réel). W 1993 r. zadebiutowała filmem fabularnym „Kraj świata”. Jej najnowszy, ukończony w 2015 roku film to „Adam Michnik. Bądź realista, chciej niemożliwego”.

Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka i reporterka. Była reporterką „Aktualności” TVP Katowice,  Ekspresu Reporterów, współpracowała z Redakcją Filmu Dokumentalnego i Reportażu Programu 2 TVP. W swoim imponującym dorobku ma kilkadziesiąt reportaży telewizyjnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Za pierwszy film otrzymała też nagrodę w Pradze, a za drugi w Moskwie. Do jej najlepszych filmów należą również: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. W swoim ostatnim filmie udowadnia, że „Wszystko jest możliwe”, opowiadając historię kobiety, w która w wieku 65 lat zaczęła podróżować. Zwiedziła już Skandynawię, Amerykę Północną, Amerykę Południową, Azję i Afrykę.

Wojciech Staroń - Operator i reżyser od początku swojej pracy silnie związany z filmem dokumentalnym. Ukończył wydział operatorski PWSFiTv w Łodzi. Debiut „Syberyjska Lekcja” (1998) i po latach jego kontynuacja „Argentyńska lekcja” (2010) to wielokrotnie nagradzane na świecie autobiograficzne dokumenty docenione za wybitne nowe spojrzenie na ten gatunek filmowy. Autor zdjęć w licznych filmach fabularnych i dokumentalnych m.in. „Nagroda” (Srebrny niedźwiedź na Berlinale dla autora zdjęć) „Pl. Zbawiciela” (Srebrna żaba dla autora zdjęć na  Cammerimage).

Tomasz Wolski – reżyser, operator i producent. Absolwent Szkoły Wajdy, uczestnik Berlinale Talent Campus oraz warsztatów Berlin Today Award, absolwent stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, NCK Młoda Polska, ekspert w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Europejskiem Akademii Filmowej (EFA). Reżyser, operator oraz montażysta nagradzanych filmów dokumentalnych m.in. „Klinika” (2006), „Złota rybka” (2008), „Szczęściarze” (2009), „Aktorzy” (2009), „Pomału” (2010), „Lekarze” (2011), „Pałac” (2012). Reżyser i scenarzysta krótkiego filmu fabularnego „Córka” (2015). Montażysta filmów m.in. „Dziennik z podróży” (2013), „21xNY” (2016) oraz „Krzyżoki” (2017). Aktualnie na premierę czeka jego najnowszy film dokumentalny „Festiwal” (2017), pracuje także nad kreacyjnym filmem dokumentalnym „Zwyczajny kraj” oraz debiutem fabularnym.

Mariusz Włodarski – producent filmowy. W 2005 roku ukończył Wydział Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Łódzkim pisząc pracę magisterską o zastosowaniu elementów marketingu w dystrybucji kinowej w Polsce. Następnie ukończył studia podyplomowe na kierunku Organizacja Produkcji Filmowej w PWSFTViT w Łodzi.  Pracował dla jednego z największych studiów produkcyjnych w Polsce - Opus Film. Poza pracą w Polsce uczestniczył w międzynarodowych produkcjach filmowych takich jak „Simon Konianski“ produkowany przez belgijskie Versus Production czy „The Flying Machine“ produkowany przez brytyjską firmę Breakthru Films. W 2010 roku założył wraz z trójką przyjaciół własną firmę - Lava Films, poprzez którą wyprodukował film dyplomowy Magnusa von Horn, pt. „Bez Śniegu“. Doszkalał się na kursie dla producentów europejskich EAVE, warsztatach Passion to Market oraz EKRAN, rozwijając w nich debiut fabularny Magnusa von Horn pt. „Intruz“ mający swoją światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 2015. Mariusz był wykładowcą na kursie dla Producentów Kreatywnych organizowanym przez Szkołę Wajdy w Warszawie. Aktualnie jest wykładowcą na Wydziale Reżyserii oraz Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTViT w Łodzi.

Rafał Listopad – montażysta. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, montażysta i pedagog. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, teatrów telewizji, teledysków i filmów reklamowych, takich jak:  „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Poste restante” Marcela Łozińskiego, „Abu Haraz” Macieja Drugasa i „Ambassada” Juliusza Machulskiego. W swoim dorobku ma ponad piętnaście pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych, kilkaset filmów reklamowych.

Bartek Pietras – montażysta. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, montażysta filmowy i pedagog. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Zajmował się montażem filmów „Baby blues” Katarzyny Rosłaniec, „Sala samobójców” Jana Komasy, „Gry wojenne” Dariusza Jabłońskiego oraz seriali „Bez tajemnic” i „Pitbull”. Laureat między innymi Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za montaż „Sali samobójców” oraz nagrody za montaż filmu „Oda do radości” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. 

Agnieszka Niburska – zastępca dyrektora Marketing-Public Relations w HBO Polska oraz dyrektor Content & Commercial PR w HBO Europe.

Marcin Pieńkowski – dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, ekspert PR i marketingu, były szef PR i marketingu festiwalu MFF T-Mobile Nowe Horyzonty i American Film Festival we Wrocławiu.

Joanna Pawluśkiewicz – scenarzystka, producentka i pisarka, performerka z Klubu Komediowego.

Aleksandra Markowska - aktorka i performerka z Klubu Komediowego.

Aleksandra Derewienko – szef sprzedaży w Cat & Docs, wcześniej kierownik sprzedaży na Europę Wschodnią i Azję w Taskovski Films.

Joanna Tereszczuk – przedstawicielka Onet VOD oraz ekspert ds. dystrybucji.

 

Jest to już trzecia edycja DOC LAB POLAND, programu dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Wśród polskich tutorów znaleźli się do tej pory m.in. reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz czy Jarosław Kamiński. Eksperci z zagranicy to m.in. szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network – Paul Pauwels, dyrektor programowy EDN Mikael Opstrup, agenci sprzedaży – Peter Jäger, Irena Taskovski, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, czy selekcjonerka festiwalu IDFA i Sarajevo FF Rada Šešić.

 

Drugim, obok warsztatów, ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbywają się w ramach KFF Industry 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy pitchingu DOCS TO START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy DOCS TO GO! – z selekcjonerami festiwalowymi i potencjalnymi kupcami i dystrybutorami filmu. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W edycji 2016 pula nagród finansowych i rzeczowych wyniosła 75 000 zł.

Filmy rozwijane i konsultowane w ramach dwóch poprzednich edycji DOC LAB POLAND są prezentowane na ważnych światowych imprezach filmowych. Najnowszym przykładem był  krótkometrażowy film „Miss Holocaust” w reżyserii Michaliny Musielak (produkcja: Karolina Galuba i Małgorzata Małysa z Furia Film), który miał premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Berlinale.

 

Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET – spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W markecie weźmie udział kolejnych 40 projektów z Polski i zagranicy.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2017 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Małopolskiego, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Krakowski Park Technologiczny, Krakowski Klaster Filmowy, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami Medialnymi są: Film Pro, Film & TV Kamera, Co Jest Grane 24, Polish Docs i TVP Kultura.

 

Więcej na: www.doclab.pl