POLSKIE PRODUKCJE W PROGRAMIE FESTIWALU JI.HLAVA

Poznaliśmy program festiwalu w Jihlavie. Polskie filmy zostały zaproszone do kilku sekcji, także konkursowych. Publiczność będzie mogła zobaczyć „Rok z życia kraju” Tomasza Wolskiego, „Danger Zone” Vity Marii Drygas, „W zawieszeniu” Aliny Maksimenko oraz krótkometrażowe „Ty rzeko” Izabeli Zubryckiej.

Ji.hlava International Film Festival to jeden z największych festiwali filmów dokumentalnych we wschodniej i środkowej Europie. Co roku do czeskiej Jihlavy przyjeżdżają liczni przedstawiciele branży i widzowie spragnienie interesującego kina.

„Rok z życia kraju” Tomasza Wolskiego znalazł się w międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych Opus Bonum. „Ciemna noc stanu wojennego” – tak nazywany jest okres, jaki nastał w komunistycznej Polsce po 13 grudnia 1981 roku. Ale czasy państwowego terroru, wymierzonego w ruch „Solidarność”, miały też inne oblicza. Korzystając wyłącznie z materiałów archiwalnych, nie tylko dobrze znanych, film zagląda za kulisy tamtych wydarzeń. W rytm wojskowych werbli pokazuje codzienne funkcjonowanie mieszkańców kraju oraz działalność propagandy i wojska. Przywołuje zróżnicowane głosy ulicy, zderza ze sobą pochody, zamieszki i karnawałowe zabawy. Podważa tym samym zmitologizowany obraz polskiego społeczeństwa jako ofiary systemu.

Krótkometrażowy dokument „Ty rzeko” Izabeli Zubryckiej został zaproszony do sekcji konkursowej Short Joy. Głównym bohaterem tego czarno-białego impresjonistycznego eseju jest rzeka, kamera przyjmuje jej perspektywę. Przepływa przez krajobraz, czasami spokojnie, czasami dziko, wpływając na życie zwierząt i ludzi. Dla niektórych jest źródłem inspiracji i częścią ludowych rytuałów.

W pozakonkursowej sekcji Constellations, do której zaproszono dwie polskie produkcje, pokazywane są najciekawsze tytuły prezentowane wcześniej na innych międzynarodowych festiwalach. „Danger Zone” Vity Marii Drygas porusza kwestię wojennej turystyki. To ekstremalna forma aktywności rekreacyjnej, która ma na celu zaspokojenie ciekawości oraz doświadczenie przygody i relaksu. Jej tło nie stanowią dobrze zachowane zabytki kultury, ani też nie można oczekiwać tętniącego życiem towarzystwa i poczucia ogólnego bezpieczeństwa. Wręcz przeciwnie. Perwersyjny biznes adrenaliny i nieszczęścia innych to temat dokumentu śledzącego zarówno organizatorów, jak i uczestników wycieczek do ryzykownych obszarów — ludzi, którzy jednocześnie odmawiają rezygnacji z luksusu komfortu i różnych form ochrony, nawet gdy w pobliżu umierają dzieci, a domy i życia ludzi się kruszą.

Z kolei „W zawieszeniu” Aliny Maksimenko opowiada o wojnie w Ukrainie. Rosyjskie pociski zaczęły latać nad ich głowami, reżyserka spakowała kilka niezbędnych rzeczy i opuściła obszar zagrożenia, aby odwiedzić swoich starzejących się rodziców, którzy mieszkają dalej w głębi kraju. Jednak wojna szybko dotarła także tam. Ten dokumentalny dziennik pierwszych dni rosyjskiej inwazji na Ukrainę ożywia natychmiastowe reakcje zwykłych ludzi na okropności rozgrywające się w ich sąsiedztwie. W miarę eskalacji konfliktu rośnie napięcie w domu, który stopniowo zostaje pozbawiony podstawowych pewności, takich jak elektryczność i ogrzewanie. Ale opuszczenie domu nie jest łatwe. A kto zajmie się wszystkimi tymi kotami i psami, jeśli ludzie odejdą?

Cały program festiwalu można znaleźć tutaj.