„SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ” NA 51.KFF
Spotkanie z przedstawicielami holenderskiej branży filmu dokumentalnego adresowane do polskich producentów i profesjonalistów filmowych odbędzie się w czwartek, 26 maja, w budynku krakowskiej Szkoły Teatralnej. Konferencja stanowi część holenderskiego programu „Spojrzenie na Holandię” organizowanego po raz drugi, po ubiegłorocznym „Focus on Israel”, w ramach panoramy narodowej przez Krakowski Festiwal Filmowy.
Specjalnym gościem tegorocznej 51. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego (23 – 29 maja) będzie kinematografia holenderska. Sekcję „Spojrzenie na Holandię” zainicjuje retrospektywa holenderskich filmów wyselekcjonowanych spośród najnowszych produkcji dokumentalnych. Centralnym wydarzeniem sekcji będzie jednak panel dyskusyjny, który odbędzie się 26 maja 2011 o godz. 11:00 w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie przy ulicy Straszewskiego 21-22.
W spotkaniu wezmą udział profesjonaliści związani z branżą promocji i dystrybucji międzynarodowej:
* Ally Derks dyrektor i założycielka festiwalu IDFA w Amsterdamie, który tworzy od 1988 roku. Absolwentka literatury holenderskiej i filmu na Uniwersytecie w Utrechcie. Jest dyrektorem Jan Vrijman Fund, która wspiera prace dokumentalistów pochodzących z krajów rozwijających się, a także pracuje jako członek komisji doradczej dla Amsterdam's Amnesty International Film Festival oraz przewodnicząca agencji sprzedaży DocWorkers.
* Marijke Rawie jest niezależnym doradcą dokumentalnym. Jej ExpertDocs zajmuje się międzynarodowi szkoleniami i doradztwem. Marijke Rawie współpracuje z wieloma holenderskimi i zagranicznymi firmami producenckimi oraz festiwalami zwłaszcza przy pitchingach, wykładach i spotkaniach skierowanych do dokumentalistów.
* Claudia Landsberger pracuje jako szef EYE Film Institute Netherlands oraz wiceprezes European Film Promotion. Zajmuje się zagraniczną promocją holenderskiego kina. Landsberger aktywnie uczestniczy w charakterze doradcy przy programowaniu festiwali m.in. w Toronto, Berlinie i Rotterdamie. Od 2005 roku jest członkiem komisji Hamburg Film Found.
* Carmen Cobos zaczęła pracę jako niezależny researcher dla działu edukacyjnego i jednostki historii naturalnej BBC. Między 1994 a 1996 rokiem pracowała dla kilku brytyjskich firm produkcyjnych. W 1997 roku przeniosła się do Holandii, gdzie założyła swoją własną firmę produkcyjną Cobos Films BV, zajmującą się produkcją filmów dokumentalnych, które zdobyły międzynarodowy rozgłos. Carmen pracowała z wielokrotnie nagradzanymi reżyserami takimi jak Heddy Honigmann i John Appel. W 2007 roku Carmen Cobos zajęła się także produkcją pełnometrażowych filmów fabularnych. Ma duże doświadczenie pedagogiczne, które zdobyła jako tutor podczas szkoleń organizowanych przez EDN oraz wiele innych europejskich organizacji.
* Jeroen Berkvens absolwent reżyserii na Akademii Sztuk Pięknych w Bredzie, którą ukończył filmem Let me have it all, opowiadającym historię soulowego muzyka Sly’a Stone’a. Berkvens w swojej pracy artystycznej bardzo często powraca do tematów muzycznych jak choćby w nagrodzonym na krakowskim festiwalu filmie Jimmy Rosenberg – Ojciec, syn i talent. Poza reżyserią okazjonalnie zajmuje się także produkcją. Berkvens ma duże doświadczenie jako pedagog – wykładał m.in. na swojej macierzystej uczelni oraz jako tutor brał udział w licznych warsztatach i szkoleniach. Od 2010 naucza filmu dokumentalnego na duńskiej Film & Television Academy w Amsterdamie.
* Margje de Koning ukończyła Uniwersytet w Amsterdamie na wydziale teatrologicznym oraz kurs radia, telewizji i filmu na Uniwersytecie w Bristolu. Po ukończeniu studiów przez dwanaście lat produkowała filmy dokumentalne dla wielu stacji telewizyjnych. W 2004 roku zaczęła pracować jako redaktor zamawiająca dla dokumentalnego pasma filmów 52 minutowych. Od stycznia 2005 Margje de Koning stoi na czele wydziału telewizyjnego IKON.
Zaproszeni goście w krótkich wystąpieniach przybliżą polskim profesjonalistom strategie produkcji, dystrybucji i promocji filmów holenderskich za granicą. Ważnym punktem spotkania będzie także wskazanie możliwości współpracy koprodukcyjnej między Polską i Holandią w ramach produkcji dokumentalnej. Spotkanie z holenderskimi gośćmi panelu będzie dobrą okazją wymiany doświadczeń oraz możliwością przyjrzenia się modelom funkcjonowania jednej z najprężniej rozwijających się kinematografii europejskich ostatnich lat.