DOC LAB POLAND OTRZYMAŁ NAGRODĘ EDN!
Adam i Katarzyna Ślesiccy oraz stworzony przez nich program DOC LAB POLAND otrzymali prestiżową nagrodę European Documentary Network.
Podczas tegorocznego Festiwalu Filmu Dokumentalnego w Salonikach, 6 marca, program rozwoju i wsparcia filmów dokumentalnych DOC LAB POLAND oraz jego twórcy Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka zostali uhonorowani nagrodą EDN - European Documentary Network za szczególny wkład w rozwój europejskiej kultury i kinematografii.
Po raz pierwszy nagrodą tą zostali wyróżnieni Polacy i polska inicjatywa. We wcześniejszych latach nagrodę EDN otrzymali np. guru europejskiego dokumentu Tue Steem Müller, Stefano Tealdi i Joan Gonzales za stworzenie Documentary in Europe oraz DocsBarcelona, Nenad Puhovski za Zagreb Dox, Instytut Filmu Dokumentalnego z Pragi, IRDFA - Irańskie Stowarzyszenie Filmowców Dokumentalistów, czy Diana El Jeiroudi i Orwa Nyrabia - twórcy festiwalu DOX BOX w Syrii.
European Documentary Network to założona w 1996 roku światowa organizacja zrzeszająca profesjonalistów filmowych i instytucje z branży dokumentalnej: filmowców, producentów, firmy produkcyjne, dystrybutorów, instytuty i stowarzyszenia filmowe, uczelnie, festiwale, nadawców, telewizje i agencje filmowe. Liczy ponad 1000 członków z ponad 60 państw. Organizuje konsultacje, seminaria, pitchingi i konferencje, co roku wydaje też „EDN Coproduction Guide” – kompendium wiedzy na temat produkcji dokumentalnej. Jest jedną z najważniejszych światowych instytucji działających na rzecz filmu dokumentalnego. Nagroda EDN przyznawana jest od 2005 roku.
- Dziękując za tę nagrodę, dedykuję ją wszystkim filmowcom, którzy zgłosili do nas projekty. Dostajemy to wyróżnienie także dzięki ich ciężkiej pracy podczas sesji warsztatowych oraz pitchingów. Muszę także podkreślić, że DOC LAB POLAND może być organizowany w tak dużej skali dzięki współpracy z naszym głównym partnerem, Krakowskim Festiwalem Filmowym – powiedział Adam Ślesicki, odbierając nagrodę EDN podczas festiwalu Docs in Thessaloniki.
Adam i Katarzyna Ślesiccy zainicjowali DOC LAB POLAND w 2015 roku jako pierwszy program założonej przez nich Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. Obecnie jest to największy w Polsce i najbardziej wieloaspektowy program skierowany do filmowców-dokumentalistów, skupiający się na wsparciu autorskiego, kreatywnego kina dokumentalnego przy jednoczesnym nacisku na podejście producenckie. Składają się na niego: całoroczny kompleksowy program rozwoju projektów filmowych, oparty o warsztaty, konsultacje indywidualne, panele dyskusyjne i warsztaty prowadzące do prezentacji (pitchingu). DOC LAB POLAND to również platforma do prezentacji tych projektów najlepszym polskim oraz światowym ekspertom, producentom, dystrybutorom, selekcjonerom festiwalowym i serie indywidualnych spotkań z nimi. Kolejnym ważnym elementem jest Międzynarodowy Market Koprodukcyjny: spotkania w międzynarodowym gronie producentów, wymiana doświadczeń oraz pozyskanie partnerów do współpracy przy realizacji filmów. Pitchingi i Market są organizowane we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Czwartym polem działania są serie otwartych dla publiczności projekcji DOC HOT SELECTION popularyzujące polskie filmy dokumentalne i wykłady przybliżające warsztat filmowy. Przy organizacji DOC LAB POLAND współpracują: Monika Zarzycka, Aleksandra Różdżyńska, Anna Zajączkowska i Edyta Borkowska.
DOC LAB POLAND łączy najlepsze tradycje polskiej szkoły dokumentalnej z międzynarodowym podejściem, przy udziale najlepszych polskich filmowców i zagranicznych ekspertów. Głównym celem programu jest wzmocnienie wartości artystycznej wybranych projektów, przy jednoczesnym zwiększeniu ich potencjału festiwalowego i dystrybucyjnego. Długoterminowym zadaniem programu DOC LAB jest promocja filmu dokumentalnego wśród widzów polskich kin i działania na rzecz wprowadzania pełnometrażowych dokumentów do kin, ich większej ekspozycji w kanałach telewizyjnych i internetowych oraz promocja polskiego dokumentu na świecie. Co roku w programie bierze udział ponad 20 projektów, reprezentowanych przez ok. 40 twórców i producentów (warsztaty i pitchingi) oraz ok. 40 kolejnych producentów na Markecie Koprodukcyjnym. Trzecia edycja programu, zorganizowana w 2017 przyniosła ponad 700 indywidualnych spotkań. Odbyło się w sumie 20 dni warsztatów na trzech sesjach (Warszawa, Kraków, Warszawa), prowadzonych przez 25 wykładowców i tutorów. Oprócz producentów, w spotkaniach wzięło udział ponad 30 tzw. decision-makers czyli agentów sprzedaży, selekcjonerów festiwalowych, przedstawicieli telewizji, funduszy itp. W 4 otwartych wykładach wzięło udział w sumie ok 120 dodatkowych osób (poza uczestnikami warsztatów). W 6 projekcjach filmowych wzięło udział ok. 400 widzów. Obecnie trwają przygotowania do czwartej edycji DOC LAB POLAND.
Większość polskich filmów dokumentalnych, które ostatnio zdobywają na świecie laury brały udział w naszych warsztatach lub samych pitchingach START lub GO!: od „Księcia i dybuka”, czy „Komunii” poprzez „Najbrzydszy samochód świata”, „Call Me Tony”, „Woltę”, aż po „Miss Holocaust” i „21 x Nowy Jork”. W tym roku pięć z sześciu polskich filmów na najważniejszym europejskim festiwalu dokumentalnym IDFA, a od trzech lat jedyne projekty na DOK Leipzig Market – to projekty po DOC LAB POLAND.
Najważniejszym partnerem programu jest Krakowski Festiwal Filmowy. Krakowska sesja i pitchingi organizowane są w ramach KFF Industry, we współpracy z jego szefową Katarzyną Wilk. Prezentacja DOCS TO GO! jest organizowana od 2012 roku przez PISF i Krakowską Fundację Filmową, od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND. Z ramienia PISF współorganizują ją Kinga Gałuszka i Marta Sikorska.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a głównym partnerem – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.
Partnerami edycji 2017 byli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Małopolskiego, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakow Film Commission, Krakowski Park Technologiczny, Krakowski Klaster Filmowy, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami Medialnymi byli: Film Pro, Film & TV Kamera, Co Jest Grane 24, Polish Docs i TVP Kultura.
Więcej na: www.doclab.pl